undefined

LCA of beverage cups with special focus on the effect of end-of-life scenarios on the assessment results

Julkaisuvuosi

2009

Tekijät

Häkkinen, Tarja; Vares, Sirje

Tiivistelmä

Environmental impacts of a beverage cup concept were studied with help of life cycle assessment methodology with specific focus on end-of life scenarios. Carton based products were compared with polymer based products. The carton-based cups were covered either with polyethene (PE) or polylactide (PLA). The polymer based cups were made of polyethylene terephthalate (PET). The paper studies the environmental impacts of production and alternative end-of-life scenarios and discusses the significance of the research frame related decisions. The focus is on global warming potential. The paper shows that significant improvements can be achieved through the choice of raw materials and optimal end-of-life. In order to avoid a situation where the results provoke more confusion than develop improved understanding, the LCA results should not be taken as fixed but the LCA should rather be seen as a tool which supports the manufacturer in the formulation of guidelines for product's end-of-life.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy

Vares Sirje

Häkkinen Tarja

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Konferenssi

Artikkelin tyyppi

Muu artikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Ei-vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

B3 Vertaisarvioimaton artikkeli konferenssijulkaisussa

Julkaisukanavan tiedot

Lehti

VTT Symposium

Konferenssi

Symposium on Life Cycle Assessment of Products and Technologies, LCA

Kustantaja

VTT Technical Research Centre of Finland

Numero

262

Sivut

40-54

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Kustantajan version lisenssi

Muu lisenssi

Rinnakkaistallennettu

Ei

Muut tiedot

Avainsanat

[object Object],[object Object]

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Ei