undefined

The Multi-States (MuSt) Theory for Emotion- and Action-regulation in Sports

Julkaisuvuosi

2021

Tekijät

Ruiz, Montse C.; Bortoli, Laura; Robazza, Claudio

Tiivistelmä

Feeling states – including emotional experiences – are fundamental to human adaptation, as they influence effort, attention, decision making, memory, and behavioural responses of individuals, as well as their interpersonal interactions. Thus, the ability to self-regulate is crucial for athletic success. This chapter presents the multi-states (MuSt) theory as a holistic approach for both emotion- and action-centred self-regulation for performance enhancement and optimisation. Central to the MuSt theory is the notion that a combination of emotion- and action-regulation strategies is more effective than focusing on one aspect alone. In this chapter, we describe psychobiosocial feeling states and core action components – the most relevant components of functional performance – as the targets for self-regulation. We then present guidelines for the identification, prediction, and regulation of optimal and dysfunctional psychobiosocial feeling states and core action components. Finally, we discuss avenues for future research and practical implications.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Jyväskylän yliopisto

Ruiz Cerezo Montse Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Kokoomateos

Artikkelin tyyppi

Muu artikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa

Julkaisukanavan tiedot

Emojulkaisun toimittajat

Ruiz, Montse C.; Robazza, Claudio

Kustantaja

Routledge

Sivut

3-17

Julkaisu­foorumi

5876

Julkaisufoorumitaso

3

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Ei

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Liikuntatiede; Psykologia

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdysvallat (USA)

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Kyllä

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.4324/9781003052012-2

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä