The Multi-States (MuSt) Theory for Emotion- and Action-regulation in Sports
Julkaisuvuosi
2021
Tekijät
Ruiz, Montse C.; Bortoli, Laura; Robazza, Claudio
Tiivistelmä
Feeling states – including emotional experiences – are fundamental to human adaptation, as they influence effort, attention, decision making, memory, and behavioural responses of individuals, as well as their interpersonal interactions. Thus, the ability to self-regulate is crucial for athletic success. This chapter presents the multi-states (MuSt) theory as a holistic approach for both emotion- and action-centred self-regulation for performance enhancement and optimisation. Central to the MuSt theory is the notion that a combination of emotion- and action-regulation strategies is more effective than focusing on one aspect alone. In this chapter, we describe psychobiosocial feeling states and core action components – the most relevant components of functional performance – as the targets for self-regulation. We then present guidelines for the identification, prediction, and regulation of optimal and dysfunctional psychobiosocial feeling states and core action components. Finally, we discuss avenues for future research and practical implications.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Kokoomateos
Artikkelin tyyppi
Muu artikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osaJulkaisukanavan tiedot
Emojulkaisun nimi
Feelings in Sport : Theory, Research, and Practical Implications for Performance and Well-being
Emojulkaisun toimittajat
Ruiz, Montse C.; Robazza, Claudio
Kustantaja
Sivut
3-17
ISBN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
3
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Ei
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Liikuntatiede; Psykologia
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdysvallat (USA)
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Kyllä
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.4324/9781003052012-2
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä