Recognition in Professional Care
Julkaisuvuosi
2021
Tekijät
Niemi, Petteri
Tiivistelmä
A recognitive attitude is an essential requirement for professional care. It is important from the perspective of ethics but also from the perspective of quality and efficiency of work. Users of social and health care services are often in a vulnerable position and dependent on their helpers. This asymmetry underlies the importance of respect, esteem and care. The professional helpers should respect the rights of their clients and patients, starting from the right to self-determination. If needed, the professional helpers should also support the self-esteem of their clients and patients. Significantly, the genuineness of care may be the decisive element that leads to recovery. However, the context of social and health care services involves some special challenges for recognition theory. For instance, what does respect for self-determination mean in the case of service users who have limited cognitive capacities? Finally, recognition theory is useful also on a macro level. For instance, we can conceptualize a gap in the service system as a form of misrecognition if it relates to vital needs for services of a marginal group.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Kokoomateos
Artikkelin tyyppi
Muu artikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osaJulkaisukanavan tiedot
Emojulkaisun nimi
Emojulkaisun toimittajat
Siep, Ludwig; Ikäheimo, Heikki; Quante, Michael
Kustantaja
Sivut
405-411
ISBN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
1
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Ei
Rinnakkaistallennettu
Ei
Muut tiedot
Tieteenalat
Sosiaali- ja yhteiskuntapolitiikka; Filosofia
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Saksa
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1007/978-3-658-19558-8_62
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä