Exploring young people's perceived climate change competence
Julkaisuvuosi
2024
Tekijät
Taurinen, Janina; Vilhunen, Elisa; Vesterinen, Veli-Matti; Veijonaho, Salla; Aeijaelae, Mikko; Ruuskanen, Taina
Tiivistelmä
The climate change knowledge of young people is frequently assessed in research, but their perceived level of competence is seldom considered. We approached this research gap by exploring young people’s perceptions on their climate change competence in terms of coping with and adapting to climate change. We collected 349 responses from a large Finnish scouting event in summer 2022 with a 20-item climate change competence perceptions questionnaire. We explored the results with two approaches: variable-oriented and person-oriented. We identified four key (competency) dimensions underlying the items, called Systems and science, Values and attitudes, Leadership and action, and Well-being. The person-oriented approach with a latent profile analysis revealed four distinct profiles called the Competent, the Climate-aware, the Science-oriented, and the Puzzled. The questionnaire could be further developed into a valuable instrument for understanding young people’s perceptions and complemented with knowledge-based scales in evaluating the effectiveness of climate change education.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Turun yliopisto
Vesterinen Veli-Matti
Helsingin yliopisto
Vilhunen Elisa
Taurinen Janina
Äijälä Mikko
Veijonaho Salla
Ruuskanen Taina
Vesterinen Veli-Matti
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Emojulkaisun nimi
Kustantaja
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
3
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Ei
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Osittain avoin julkaisukanava
Rinnakkaistallennettu
Ei
Muut tiedot
Tieteenalat
Fysiikka; Ympäristötekniikka; Kasvatustieteet; Ympäristötiede
Julkaisumaa
Yhdistynyt kuningaskunta
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1080/13504622.2024.2441202
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä