European Social Dialogues: Shaping EU Social Policy through Parental Leave Rights
Julkaisuvuosi
2024
Tekijät
Im Zhen Jie; Larsen Trine Pernille; Pircher Brigitte
Tiivistelmä
The European Social Dialogue (ESD) has served as the platform for European social partners to negotiate parental leave policies at the European Union (EU) level since 1995. The partners’ efforts to revise the regulations in 2015, in response to the European Commission’s broader approach toward European work–life balance policies, failed, however, and the reasons for and implications of this failure remain insufficiently explored. Drawing on existing ESD literature and leveraging the regulator-intermediary-target (RIT) model, the authors develop a typology of policymaking outcomes based on the analysis of three parental leave directives from 1996 to 2019. The findings demonstrate that divergent preferences among European social partners, particularly when juxtaposed against the Commission’s policy objectives and interests, reduced the probability of a successful ESD through which European social partners could generate a framework agreement. Instead of being rule-makers, these conditions relegated European social partners to the role of rule-takers. If this trend continues, it poses a significant challenge to the role and influence of European social partners in EU policymaking.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Helsingin yliopisto
Im Zhen Jie
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Emojulkaisun nimi
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
2
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Osittain avoin julkaisukanava
Kustantajan version lisenssi
CC BY
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Sosiaali- ja yhteiskuntapolitiikka
Julkaisumaa
Yhdysvallat (USA)
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Kyllä
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1177/00197939241231789
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä