undefined

European Social Dialogues: Shaping EU Social Policy through Parental Leave Rights

Julkaisuvuosi

2024

Tekijät

Im Zhen Jie; Larsen Trine Pernille; Pircher Brigitte

Tiivistelmä

The European Social Dialogue (ESD) has served as the platform for European social partners to negotiate parental leave policies at the European Union (EU) level since 1995. The partners’ efforts to revise the regulations in 2015, in response to the European Commission’s broader approach toward European work–life balance policies, failed, however, and the reasons for and implications of this failure remain insufficiently explored. Drawing on existing ESD literature and leveraging the regulator-intermediary-target (RIT) model, the authors develop a typology of policymaking outcomes based on the analysis of three parental leave directives from 1996 to 2019. The findings demonstrate that divergent preferences among European social partners, particularly when juxtaposed against the Commission’s policy objectives and interests, reduced the probability of a successful ESD through which European social partners could generate a framework agreement. Instead of being rule-makers, these conditions relegated European social partners to the role of rule-takers. If this trend continues, it poses a significant challenge to the role and influence of European social partners in EU policymaking.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Helsingin yliopisto

Im Zhen Jie

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Julkaisu­foorumi

57770

Julkaisufoorumitaso

2

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Osittain avoin julkaisukanava

Kustantajan version lisenssi

CC BY

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Sosiaali- ja yhteiskuntapolitiikka

Julkaisumaa

Yhdysvallat (USA)

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Kyllä

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1177/00197939241231789

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä