Toward a Grammar of Danish Talk-in-Interaction: From Action Formation to Grammatical Description
Julkaisuvuosi
2023
Tekijät
Jakob Steensig; Maria Jørgensen; Nicholas Mikkelsen; Karita Suomalainen; Søren Sandager Sørensen
Tiivistelmä
Is it possible to develop a comprehensive grammar of talk-in-interaction for a specific language based on descriptions of social actions? This is the question we will try to answer in this article. The article is based on the work of the project The Grammar in Everyday Life, which aims to build a systematic grammatical description of Danish talk-in-interaction based on descriptions of social action formats within three domains: question–answer sequences, commissive–directive sequences, and the negotiation of participation during longer spates of talk. Our ambition is to build a grammar that takes into consideration how talk is used in the real-time unfolding of interaction to do actions and to negotiate relationships. Through a presentation of three formats, we discuss how a grammatical description can be organized, how granular it should be, if and how traditional grammatical categories can be used, and how prosodic and embodied features could be included. Data are in Danish.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Turun yliopisto
Suomalainen Karita
Åbo Akademi
Suomalainen Karita
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Lehti/Sarja
Kustantaja
Volyymi
56
Sivut
116-140
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
3
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Ei
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Osittain avoin julkaisukanava
Rinnakkaistallennettu
Ei
Muut tiedot
Tieteenalat
Kielitieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Kanada
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Kyllä
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1080/08351813.2023.2205304
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä