undefined

The change and continuity of teachers’ professional agency : a two-year longitudinal study in the case of Hong Kong

Julkaisuvuosi

2023

Tekijät

Lau, Josephine; Vähäsantanen, Katja; Collin, Kaija

Tiivistelmä

To transform existing education practices in tackling different challenges and future uncertainties, it is essential to engage teachers as active agents in students’ learning, collegial collaboration, school development and societal issues throughout the career. This study investigates the change and continuity of teacher professional agency associated with the individual position and socio-cultural factors in Hong Kong. Data from semi-structured interviews were collected with 14 teachers over a two-year period in 2018 and 2020, and narrative analysis was utilized to examine teacher agency. The changes and continuity were categorized into four types: 1) expanding, 2) strategic, 3) exploring, and 4) withering agencies. The way teachers took and made work-related actions and decisions on their career trajectories could be associated with the changes in individual positions, the organizational culture, and the leadership style in the socio-cultural context. This study contributes to the existing understanding of the temporal development and enactment of professional agency. Despite the strong hierarchical structure embedded in the school managerial practices, a trusting management and collaborative work community that allow channels to receive bottom-up suggestions and spaces to enable individual learning could support positive changes and the continuity of professional agency.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Jyväskylän yliopisto

Collin Kaija Orcid -palvelun logo

Lau Josephine Orcid -palvelun logo

Hämeen ammattikorkeakoulu

Vähäsantanen Katja Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Kustantaja

Routledge

Julkaisu­foorumi

51924

Julkaisufoorumitaso

1

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Osittain avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Kasvatustieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdistynyt kuningaskunta

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1080/02188791.2023.2283368

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä