undefined

The development of school well-being in secondary school : high academic buoyancy and supportive class- and school climate as buffers

Julkaisuvuosi

2021

Tekijät

Hoferichter, Frances; Hirvonen, Riikka; Kiuru, Noona

Tiivistelmä

Students experience increasing pressure to perform well and worry about their academic performance before critical school transitions. These challenges may compromise students' school well-being. Drawing on the Model of Personality and Affect for Education (Matthews et al., 2005) as well as on the Conservation of Resources Theory (Hobfoll, 1989), we investigated the buffering role of high academic buoyancy and supportive class- and school climate against decreases in school well-being (i.e., school-related stress, anti-school attitude, and satisfaction with school) among Finnish lower secondary school students (N = 1024) from grades seven to nine. Controlling for gender, fluid intelligence, and parental education, the results of latent structural equation models indicate that academic buoyancy contributed to school satisfaction, while class- and school climate buffered against the increase of anti-school attitude. The study underlines the importance of both personal and contextual factors, contributing differently to students’ school well-being.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Jyväskylän yliopisto

Kiuru Noona Orcid -palvelun logo

Hirvonen Riikka Orcid -palvelun logo

Itä-Suomen yliopisto

Hirvonen Riikka

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Kustantaja

Elsevier

Volyymi

71

Artikkelinumero

101377

Julkaisu­foorumi

62542

Julkaisufoorumitaso

3

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Ei

Rinnakkaistallennettu

Ei

Muut tiedot

Tieteenalat

Psykologia; Kasvatustieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdistynyt kuningaskunta

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Kyllä

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1016/j.learninstruc.2020.101377

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä