Ylä-Lapin metsien kestävä käyttö
Aloitusvuosi
Päättymisvuosi
Tavoitteet
Osallistujat
Vastuuorganisaatio
Alkuperäinen vastuuorganisaatio
Henkilöt
Tulokset
Tulokset ja vaikuttavuus
Hankkeessa on tähän mennessä valmistunut 15 tieteellistä referoitua julkaisua.Hanke tuotti runsaasti uutta Ylä-Lapin metsien käyttöön liittyvää tietoa. Sitä saatiin eri elinkeinojen välisistä suhteista, elinkeinojen paikallistaloudellisista vaikutuksista, elinkeinojen kestävyyteen vaikuttavista tekijöistä, asukkaiden, matkailijoiden ja ohjausryhmän jäsenten elinkeinoja ja luonnon käyttöä koskevista näkemyksistä, porolaidunten tilaan vaikuttavista tekijöistä sekä eri hakkuuvaihtoehtojen ekologisista, taloudellisista, sosiaalisista ja kulttuurisista vaikutuksista. Hankkeessa kehitettiin myös välineitä, joita voidaan käyttää muissakin vastaavanlaisissa ristiriitatilanteissa. Tulokset antavat ristiriitojen ratkaisemisesta päättäville organisaatioille ja henkilöille uutta tietoa päätöksentekoa varten. Hyvin toteutettu vuorovaikutteinen ja osallistava suunnittelu on ongelmistaan huolimatta hyvä ja välttämätön konfliktien hallinnan keino. Vastanneet pitivät matkailua taloudellisesti ja poronhoitoa kulttuurisesti merkittävimpinä elinkeinoina. Myös metsätaloutta arvostettiin sekä kultuurisesti että taloudellisesti. Alueen maankäyttöjakaumaan oltiin yleisesti tyytyväisiä. Metsähallituksen rooli nähtiin ennen kaikkea metsien suojelussa, mutta myös puuntuotanto paikallisen jatkojalostuksen tarpeisiin nähtiin tärkeänä. Metsätalouden toimenpiteet nähtiin melko myönteisinä, mutta erityisesti maanmuokkausta ja konehakkuita vastustettiin. Luonnonvarojen käytöstä päätettäessä paikallisen päätöksenteon merkitys korostui.Monitavoitearvioinnissa tunnistettiin kolme ryhmää, jotka painottivat eri tavalla työllistävyyttä ja paikallistalouden tuloja, saamelaista poronhoitokulttuuria, luonnon monimuotoisuutta, paikallista luonnon käyttöä (muun muassa marjastus, metsästys, ulkoilu ja erämaavirkistys) sekä yhteisymmärryksen saavuttamista. Ryhmän 1 muodostivat haastatellut, jotka pitivät parhaana nykyisen luonnonvarasuunnitelman mukaista hakkuumäärä: 115 000 m³/vuosi ja toiseksi parhaana vaihtoehtona hakkuumäärää 150 000 m³/v. He antoivat noin 50 % painoarvosta työllistävyydelle ja paikallistaloudelle, 25 % poronhoitokulttuurille, luonnonkäytölle ja monimuotoisuudelle sekä 25 % yhteisymmärrykselle. Myös ryhmän 2 edustajat pitivät parhaana vaihtoehtona nykyisen luonnonvarasuunnitelman mukaista hakkuumäärää, mutta asettivat eräiden paliskuntien esitykseen perustuvan hakkuumäärän 80 000 m³/v toiselle sijalle. He antoivat tyypillisesti 40 % painoarvosta työllistävyydelle ja paikallistaloudelle, 40 % poronhoitokulttuurille, luonnonkäytölle ja monimuotoisuudelle ja 20 % yhteisymmärrykselle. Ryhmän 3 edustajat antoivat eniten painoa luontoarvoille, luonnon virkistyskäytölle ja poronhoitokulttuurille ja pitivät siten parhaana pienintä hakkuumäärää: 11 000 m³/v . Tässä vaihtoehdossa yli 140-vuotiaita valtion metsiä ei hakata lainkaan. Vaihtoehto 5 jakoi näkemyksiä eniten: osa piti sitä parhaimpana vaihtoehtona, osan mielestä se oli huonoin vaihtoehto. Laaja yksimielisyys sen sijaan vallitsi siitä, että vaihtoehdon 1 (300 000 m³/v) mukaiset laajamittakaavaiset hakkuut eivät ole toivottavia.Tutkimus paljasti myös huomattavia tiedon puutteita, muun muassa metsätalouden ja porotalouden ja varsinkin metsätalouden ja matkailun suhteiden arvioinnissa. Puutteet paljastuivat erityisesti hankkeen loppuvaiheessa vertailtaessa eri hakkuuvaihtoehtoja simuloinnein sekä monitavoitearvioinnilla, jossa arvopuuanalyysin avulla tarkasteltiin systemaattisesti toimintavaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia. Myös sellaisia metsänhoidon menetelmiä, joilla metsätalouden poronhoidolle aiheuttamia haittoja voidaan vähentää, tulisi edelleen kehittää ja tutkia. Elinkeinojen taloudelliset vertailut, asukkaille suuunnatut kyselyt ja haastattelut sekä simulointien ja monitavoitearvioinnin tulokset osoittavat, että yhteisymmärryksen saavuttaminen on tavoiteltavaa niin elinkeinorakenteen monipuolisuuden, paikallistalouden kuin asukkaiden yhteisöllisyyden kannalta. Tutkimustulokset osoittavat myös, että Ylä-Lapin metsiä pystytään käyttämään oikeudenmukaisesti ja kestävästi ja samalla ottamaan huomioon eri elinkeinojen vaatimukset, saamelaiskulttuurin säilyminen, luonnon monimuotoi¬suuden turvaaminen ja luonnon virkistyskäyttömahdollisuuksien takaaminen. Yhteisymmärrykseen pääseminen edellyttää kuitenkin, että ristiriitojen osapuolet ovat halukkaita kompromisseihin.