Metsäteollisuustuotteiden ekokilpailukyky ja markkinointi
Aloitusvuosi
2000
Päättymisvuosi
2002
Tavoitteet
Tutkimuksen tarkoituksena on analysoida suomalaisten metsäteollisuustuotteiden ekokilpailukykyä tärkeimmillä vientimarkkinoilla suhteessa puuta korvaviin materiaaleihin ja kilpailevien maiden tuotteisiin. Erityisen mielenkiinnon kohteena ovat metsäsertifiointi ja puusta rakentaminen. Surveytutkimuksilla selvitetään, mikä on metsänsertifioinnin ja eri sertifiointimenetelmien merkitys teollisille asiakkaille ja kuluttajille sekä metsänomistajille. Puurakentamisessa selvitetään puun ekokilpailukyky ja muut tuoteominaisuudet suhteessa korvaviin materiaaleihin. Toisena tavoitteena on kartoittaa asiakkaiden informaatiotarve puutuotteista ja kuinka tarvittu informaatio voidaan tehokkaimmin välittää rakennussektorilla. Ensisijaisena tavoitteena tutkimushankkeessa on tuottaa tietoa, miten metsäteollisuustuotteiden markkinointia pitää kehittää kilpailukyvyn parantamiseksi. Tämä edellyttää markkina-analyysien lisäksi metsäteollisuusyritysten ja markkinointikanavien toiminnan analysointia.
Osallistujat
Vastuuorganisaatio
Alkuperäinen vastuuorganisaatio
Metsäntutkimuslaitos
Henkilöt
Valtonen, Kari
Tulokset
Tulokset ja vaikuttavuus
Saksalaiset teolliset asiakkaat uskovat puutuotteiden käytön kasvavan Saksan markkina-alueella. Parketin, laminaattien, puutalojen, valmiiden puukomponenttien ja rakennuslevyjen kysyntä kasvaa voimakkaimmin (2-10 %) seuraavien viiden vuoden aikana. Puun yleisimago on hyvä muihin materiaaleihin verrattuna. Puun kilpailukyky perustuu ensisijaisesti puun visuaalisiin ominaisuuksiin, tyyliin ja ympäristölaatuun. Puutuotteiden heikkoudet liittyvät tarjontaan ja markkinoihin. Puutuotteiden hintaa ja tarjontaa pidetään epävakaina muiden tuotteiden markkinoihin verrattuna. Tässä survey-tutkimuksessa haastateltiin 75 rakennustarvikeketjujen, puutavaraliikkeiden ja tee-se-itse liikeiden edustajaa.