Metsäisten turvemaiden kulkukelpoisuus
Aloitusvuosi
Päättymisvuosi
Tavoitteet
Osallistujat
Vastuuorganisaatio
Alkuperäinen vastuuorganisaatio
Henkilöt
Tulokset
Tulokset ja vaikuttavuus
Ominaisuuksiltaan vaihtelevilla soilla tehtyjen levykuormituskokeiden perusteella laskettiin suon mekaanista lujuutta ja sen kulkukelpoisuutta kuvaava kimmomoduli. Kimmomodulin avulla ennustettiin suon maksimilujuus sekä pintakerroksen alapuolisen maatuneen turpeen lujuus. Epäsuorista tunnuksista suon kimmomodulin kanssa korreloivat parhaiten puuston pohjapinta-ala ja suon pinnan suhteellinen vetisyys.Laaditussa suon kulkukelpoisuusmallissa suon lujuusominaisuuksia kuvattiin kimmomodulilla ja sen avulla ennustetuilla maksimi- ja maatuneen turpeen lujuudella. Mallin avulla voidaan laskea halutun kokoisen jäykän pyörän uppoama tietyllä pyöräkuormalla ja ylityskerralla. Johtopäätökset kulkukelpoisuudesta tehdään pyörän uppoaman ja ajoneuvon maavaran perusteella. Mallin tulokset olivat tehtyjen ajoneuvokokeiden perusteella realistisia.Menetelmän käytäntöön soveltamisen suurimpia vaikeuksia ovat suon kantavuuden suuresta alueellisesta vaihtelusta johtuva tarvittavien mittausten suuri lukumäärä sekä mallin nykymuodossaan edellyttämä työläs laskenta. Käytäntöön soveltuvan mittalaitteen tulisi olla kevyt, edullinen, helppokäyttöinen ja riittävällä laskentakapasiteetila varustettu.