Koulutason päätöksenteko ja oppimisen tuen ja erityisopetuksen vaikuttavuus Suomessa

Rahoitetun hankkeen kuvaus

EXILE tutkii erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden opetuksen järjestämisen vaikutuksia tarkastelemalla koulujen toimintamalleja ja luokkakompositiota. EXILE koostuu kolmesta yhteenlinkittyvästä työpaketista. WP1 jatkaa INCLUSIVE-konsortiossa kerätyn aineiston analysointia kvasi-experimentaalisesti tutkimalla luokkakomposition ja kontekstitekijöiden vaikutusta opiskelijoiden oppimistuloksiin eri oppimisympäristöissä. WP2 keskittyy koulujen päätöksentekokäytäntöjen mallintamiseen erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden sijoittamis- ja ryhmittelymenettelyiden osalta uuden lainsäädännön mukaisesti. WP3 sisältää hankkeen hallinnoinnin ja viestinnän. EXILE-hanke pyrkii täydentämään nykyisen tutkimustiedon puutteita hyödyntämällä kvantitatiivisia menetelmiä, suuria otoskokoja ja pitkittäistutkimusasetelmaa yhdistettynä laadulliseen kenttätutkimukseen.Tulokset tarjoavat empiiristä näyttöä eri toimintamallien vaikutuksesta opiskelijoiden oppimistuloksiin kansallisella tasolla.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2025

Päättymisvuosi

2029

Myönnetty rahoitus

Mari-Pauliina Vainikainen Orcid -palvelun logo
500 000 €


Rooli Suomen Akatemian konsortiossa

Partneri

Muut osapuolet

Johtaja
Helsingin yliopisto (369594)
500 000 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiahanke

Päättäjä

Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
17.06.2025

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

369595

Tieteenalat

Kasvatustieteet

Tutkimusalat

Kasvatustieteet