Koulutason päätöksenteko ja oppimisen tuen ja erityisopetuksen vaikuttavuus Suomessa
Akronyymi
EXILE
Rahoitetun hankkeen kuvaus
EXILE tutkii erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden opetuksen järjestämisen vaikutuksia tarkastelemalla koulujen toimintamalleja ja luokkakompositiota. EXILE koostuu kolmesta yhteenlinkittyvästä työpaketista. WP1 jatkaa INCLUSIVE-konsortiossa kerätyn aineiston analysointia kvasi-experimentaalisesti tutkimalla luokkakomposition ja kontekstitekijöiden vaikutusta opiskelijoiden oppimistuloksiin eri oppimisympäristöissä. WP2 keskittyy koulujen päätöksentekokäytäntöjen mallintamiseen erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden sijoittamis- ja ryhmittelymenettelyiden osalta uuden lainsäädännön mukaisesti. WP3 sisältää hankkeen hallinnoinnin ja viestinnän. EXILE-hanke pyrkii täydentämään nykyisen tutkimustiedon puutteita hyödyntämällä kvantitatiivisia menetelmiä, suuria otoskokoja ja pitkittäistutkimusasetelmaa yhdistettynä laadulliseen kenttätutkimukseen.Tulokset tarjoavat empiiristä näyttöä eri toimintamallien vaikutuksesta opiskelijoiden oppimistuloksiin kansallisella tasolla.
Näytä enemmänAloitusvuosi
2025
Päättymisvuosi
2029
Myönnetty rahoitus
Rooli Suomen Akatemian konsortiossa
Johtaja
Muut osapuolet
Rahoittaja
Suomen Akatemia
Rahoitusmuoto
Akatemiahanke
Päättäjä
Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
17.06.2025
17.06.2025
Muut tiedot
Rahoituspäätöksen numero
369594
Tieteenalat
Kasvatustieteet
Tutkimusalat
Kasvatustieteet