Oppiminen, kiinnittyminen, osallisuus: Vasta maahan muuttaneiden opiskelijoiden polut koulutuksessa ja yhteiskunnassa
Rahoitetun hankkeen kuvaus
PATHWAYS seuraa vasta Suomeen muuttaneita nuoria heidän siirtyessään yläkoulun valmistavasta opetuksesta perusopetukseen tai toiselle asteelle ja edelleen itsenäisempään osallisuuteen suomalaisessa yhteiskunnassa. Monimenetelmällinen tutkimus hyödyntää jo kerättyä määrällistä aineistoa oppilaiden taitojen kehittymisestä ja kouluun kiinnittymisestä valmistavan opetuksen aikana vuosina 2024 ja 2025, ja yhdistää sen tietoon samojen opiskelijoiden myöhemmistä koulupoluista. Kuvaa tarkennetaan havainnointiaineistoilla luokkahuoneissa ja nuorten yhteisöissä, verkostokartoilla, haastatteluilla sekä valokuvataiteella, jota nuoret luovat ammattitaiteilijoiden opastuksella. PATHWAYS osoittaa, millaiset olosuhteet ja toimet kouluissa ja yhteiskunnassa edistävät maahanmuuttajanuorten menestystä. Tuloksia viedään käytäntöön vertaismentoroinnin, opettajien täydennyskoulutuksen ja taidenäyttelyn keinoin. Tuloksia voidaan hyödyntää yhdenvertaisemman koulutus- ja maahanmuuttopolitiikan kehittämisessä.
Näytä enemmänAloitusvuosi
2025
Päättymisvuosi
2029
Myönnetty rahoitus
Rooli Suomen Akatemian konsortiossa
Partneri
Muut osapuolet
Rahoittaja
Suomen Akatemia
Rahoitusmuoto
Akatemiahanke
Päättäjä
Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
17.06.2025
17.06.2025
Muut tiedot
Rahoituspäätöksen numero
369363
Tieteenalat
Kasvatustieteet
Tutkimusalat
Kasvatustieteet