Oppiminen, kiinnittyminen, osallisuus: Vasta maahan muuttaneiden opiskelijoiden polut koulutuksessa ja yhteiskunnassa
Rahoitetun hankkeen kuvaus
 PATHWAYS seuraa vasta Suomeen muuttaneita nuoria heidän siirtyessään yläkoulun valmistavasta opetuksesta perusopetukseen tai toiselle asteelle ja edelleen itsenäisempään osallisuuteen suomalaisessa yhteiskunnassa. Monimenetelmällinen tutkimus hyödyntää jo kerättyä määrällistä aineistoa oppilaiden taitojen kehittymisestä ja kouluun kiinnittymisestä valmistavan opetuksen aikana vuosina 2024 ja 2025, ja yhdistää sen tietoon samojen opiskelijoiden myöhemmistä koulupoluista. Kuvaa tarkennetaan havainnointiaineistoilla luokkahuoneissa ja nuorten yhteisöissä, verkostokartoilla, haastatteluilla sekä valokuvataiteella, jota nuoret luovat ammattitaiteilijoiden opastuksella. PATHWAYS osoittaa, millaiset olosuhteet ja toimet kouluissa ja yhteiskunnassa edistävät maahanmuuttajanuorten menestystä. Tuloksia viedään käytäntöön vertaismentoroinnin, opettajien täydennyskoulutuksen ja taidenäyttelyn keinoin. Tuloksia voidaan hyödyntää yhdenvertaisemman koulutus- ja maahanmuuttopolitiikan kehittämisessä. 
Näytä enemmänAloitusvuosi
 2025 
Päättymisvuosi
 2029 
 Myönnetty rahoitus 
Rooli Suomen Akatemian konsortiossa
 Partneri 
Muut osapuolet
Rahoittaja
 Suomen Akatemia 
Rahoitusmuoto
 Akatemiahanke 
Päättäjä
 Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta 
17.06.2025
17.06.2025
Muut tiedot
Rahoituspäätöksen numero
 369363 
Tieteenalat
 Kasvatustieteet 
Tutkimusalat
 Kasvatustieteet