Oppiminen, kiinnittyminen, osallisuus: Vasta maahan muuttaneiden opiskelijoiden polut koulutuksessa ja yhteiskunnassa

Rahoitetun hankkeen kuvaus

PATHWAYS seuraa vasta Suomeen muuttaneita nuoria heidän siirtyessään yläkoulun valmistavasta opetuksesta perusopetukseen tai toiselle asteelle ja edelleen itsenäisempään osallisuuteen suomalaisessa yhteiskunnassa. Monimenetelmällinen tutkimus hyödyntää jo kerättyä määrällistä aineistoa oppilaiden taitojen kehittymisestä ja kouluun kiinnittymisestä valmistavan opetuksen aikana vuosina 2024 ja 2025, ja yhdistää sen tietoon samojen opiskelijoiden myöhemmistä koulupoluista. Kuvaa tarkennetaan havainnointiaineistoilla luokkahuoneissa ja nuorten yhteisöissä, verkostokartoilla, haastatteluilla sekä valokuvataiteella, jota nuoret luovat ammattitaiteilijoiden opastuksella. PATHWAYS osoittaa, millaiset olosuhteet ja toimet kouluissa ja yhteiskunnassa edistävät maahanmuuttajanuorten menestystä. Tuloksia viedään käytäntöön vertaismentoroinnin, opettajien täydennyskoulutuksen ja taidenäyttelyn keinoin. Tuloksia voidaan hyödyntää yhdenvertaisemman koulutus- ja maahanmuuttopolitiikan kehittämisessä.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2025

Päättymisvuosi

2029

Myönnetty rahoitus


Mirja Tarnanen Orcid -palvelun logo
499 912 €

Rooli Suomen Akatemian konsortiossa

Partneri

Muut osapuolet

Johtaja
Tampereen yliopisto (369362)
499 765 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiahanke

Päättäjä

Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
17.06.2025

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

369363

Tieteenalat

Kasvatustieteet

Tutkimusalat

Kasvatustieteet