Koulusopeutumista edistävät mekanismit nuorten koulusiirtymissä

Akronyymi

ADAPT

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Tämä kasvatustieteen, kehityspsykologian, erityispedagogiikan ja koulutussosiologian asiantuntemusta yhdistävä konsortio lisää tietoa nuorten koulusopeutumisen taustalla olevista mekanismeista. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, kuinka vanhempien, opettajien ja kavereiden tarjoama sosiaalinen tuki voi vahvistaa resilienssiä ja auttaa koulusiirtymiin liittyvissä haasteissa. Hankkeessa tarkastellaan tilannekohtaisten koulusiirtymäkokemusten (mm. psykofysiologiset reaktiot, kokemusten tarttuminen) yhteyksiä sopeutumiseen koulusiirtymissä. Käytämme valmiita pitkittäisaineistoja ja keräämme uutta tilannekohtaista, haastattelu- ja psykofysiologista aineistoa valottaaksemme nuorten, vanhempien ja opettajien kokemuksia koulusiirtymistä. Aineisto analysoidaan käyttäen monitasomallinnusta ja dynaamista rakenneyhtälömallinnusta. Kvantitatiivista lähestymistapaa täydennetään mm. haavoittuvien nuorten kokemushaastatteluilla. Tuloksena kehitetään malli onnistuneiden koulusiirtymien tukemiseksi.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2025

Päättymisvuosi

2029

Myönnetty rahoitus


Eija Pakarinen Orcid -palvelun logo
500 000 €

Rooli Suomen Akatemian konsortiossa

Johtaja

Muut osapuolet

Partneri
Jyväskylän yliopisto (369039)
500 000 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiahanke

Päättäjä

Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
17.06.2025

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

369036

Tieteenalat

Kasvatustieteet

Tutkimusalat

Kasvatustieteet