Monisukupolvinen oppiminen työssä

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Työelämä on yhä monisukupolvisempi, mutta tutkimus sukupolvien välisestä oppimisesta puuttuu täysin. GENTRY tutkii, miten oppimissukupolvia rakennetaan työpaikoilla ja miten oppiminen tapahtuu sukupolvien sisällä ja välillä työssä. Tutkimuksessa hyödynnetään Mannheimin teoriaa sosiaalisista sukupolvista sekä oppimisen käytäntöperustaista teoriaa soveltaen niitä sosiaali-ekologisesta näkökulmasta. Etnografisen lähetymistavan sisällä käytetään erilaisia laadullisia (havainnointi ja haastattelut) ja määrällisiä (survey) aineistonkeruun ja -analyysin (narratiivinen, temaattinen, tilastollinen mallinnus) työkaluja terveydenhuollon ja ICT-aloilla Suomessa, Tanskassa ja Ruotsissa. Tutkimus tuottaa uutta teoreettista tietoa sukupolvien välisestä oppimisesta, jonka voidaan tuottaa inhimillistä kestävyyttä työhön. Lisäksi uusi tieto auttaa päätöksentekijöitä huomioimaan monisukupolvisen työssä oppimisen merkitystä työhön sitoutumisen vahvistamisessa ja työvoimapulan vähentämisessä.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2025

Päättymisvuosi

2029

Myönnetty rahoitus

Kaija Collin Orcid -palvelun logo
599 990 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiahanke

Päättäjä

Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
17.06.2025

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

368004

Tieteenalat

Kasvatustieteet

Tutkimusalat

Aikuiskasvatustiede

Tunnistetut aiheet

education, pedagogy