Subjektiviteettien ja tulevaisuuksien rakentuminen arvioinnin sommitelmissa oppilaanohjauksessa

Rahoitetun hankkeen kuvaus

AssemblEd -projekti, tutkii kouluetnografian keinoin oppilaan arvioinnin politiikkoja ja käytäntöjä suomalaisen peruskoulun oppilaanohjauksen kentällä. Arviointi on oppilaanohjauksen näkökulmasta harvoin tutkittu aihe, vaikka arviointi on monin tavoin ohjauksessa läsnä. Tavanomaisesti oppilaan arviointi ymmärretään oppimisen tulosten osoittamisena (summatiivinen arviointi) tai pedagogisena keinona tukea oppimista (formatiivinen arviointi). Tässä hankkeessa kiinnitetään huomiota arviointiin itsen ja itseymmärryksen sekä tulevaisuusorientaatioiden rakentamisen välineenä. Sosio-materialistista lähestymistapaa soveltaen tutkimuksessa kiinnitetään erityistä huomiota siihen, miten erilaiset materiaaliset elementit, kuten oppimateriaalit, itsearviointilomakkeet ja digitaaliset oppimisympäristöt kietoutuvat tähän itseymmärrysten ja tulevaisuusorientaatioiden muotoutumisen prosessiin ohjauksen ja arvioinnin leikkauspisteessä.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2025

Päättymisvuosi

2029

Myönnetty rahoitus

Hannele Pitkänen Orcid -palvelun logo
742 145 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiatutkijan tehtävä

Päättäjä

Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
17.06.2025

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

371747

Tieteenalat

Kasvatustieteet

Tutkimusalat

Kasvatustieteet