Oppiminen disinformaation havaitsemiseen ja prosessoimiseen (DETECT)
Rahoitetun hankkeen kuvaus
Disinformaatio on tarkoituksellisesti tuotettua virheellistä tietoa, jolla tavoitellaan hyötyä tai pyritään aiheuttamaan julkista vahinkoa. Erilaiset digitaaliset mediat, kuten internet, blogit ja sosiaalinen media ovat suotuisia ympäristöjä disinformaation levittämiselle, koska niissä ei varmisteta informaation luotettavuutta. Tämä projekti tutkii disinformaatioita yhdistelemällä kasvatustieteen, kognitiivisen psykologian, psykofysiologian ja kognitiivisen neurotieteen menetelmiä. Tavoitteena on selvittää peruskoulun 8-9-luokkalaisten taitoja havaita disinformaatiota, oppilaiden taitoihin yhteydessä olevia kognitiivisia, affektiivisia ja neuraalisia tekijöitä sekä kehittää ja testata pedagogisia menetelmiä disinformaation havaitsemisen opettamiseen sen haitoilta suojautumiseksi. Tutkimus tuottaa teoreettisen mallin disinformaation prosessoimisen ymmärtämiseksi sekä laajalti sovellettavia pedagogisia menetelmiä disinformaation tunnistamisen ja havaitsemisen edistämiseksi.
Näytä enemmänAloitusvuosi
2024
Päättymisvuosi
2028
Myönnetty rahoitus
Rahoittaja
Suomen Akatemia
Rahoitusmuoto
Akatemiahanke
Päättäjä
Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
13.06.2024
13.06.2024
Muut tiedot
Rahoituspäätöksen numero
360791
Tieteenalat
Kasvatustieteet
Tutkimusalat
Kasvatustieteet