Monilukutaito varhaista kieltenopetusta uudistamassa (MultiELL)
Rahoitetun hankkeen kuvaus
Hanke yhdistää soveltavan kielentutkimuksen ja kielikasvatuksellisen tutkimuksen näkökulmia kriittisen ymmärryksen saavuttamiseksi kielenopettajien ja -oppijoiden käsityksistä kielestä ja monilukutaidosta ja siitä, kuinka nämä heijastuvat opetuskäytänteisiin varhaisessa kielenoppimisessa. Hanke nojaa Douglas Fir Groupin viitekehykseen, jota lähestytään neksusanalyysin kolmen vaiheen kautta (kartoittaminen, navigoiminen, muokkaaminen). Hankkeessa käytetään osallistavia ja visuaalisia menetelmiä sekä aineisto-, menetelmä- ja tutkijatriangulaatiota. Tutkimuksessa opettajat ja oppijat ja livekuvittaja ovat tasavertaisia aineiston tuottajia ja tulkitsijoita ja aineistoa analysoidaan useilla eri menetelmillä monitieteisissä ryhmissä, joihin kuuluu tutkimusryhmän tutkijoiden lisäksi yhteistyökumppaneita. Hankkeen erityisyys on kielikoulutuksen tarkasteleminen monilukutaidon näkökulmasta, jonka avulla ylitetään kieliaineiden, koulutuksen kontekstien, oppimäärien ja opettajaprofiilien rajoja.
Näytä enemmänAloitusvuosi
2024
Päättymisvuosi
2028
Myönnetty rahoitus
Rahoittaja
Suomen Akatemia
Rahoitusmuoto
Akatemiahanke
Päättäjä
Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
13.06.2024
13.06.2024
Muut tiedot
Rahoituspäätöksen numero
363257
Tieteenalat
Kielitieteet
Tutkimusalat
Soveltava kielitiede