Monilukutaito varhaista kieltenopetusta uudistamassa (MultiELL)

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Hanke yhdistää soveltavan kielentutkimuksen ja kielikasvatuksellisen tutkimuksen näkökulmia kriittisen ymmärryksen saavuttamiseksi kielenopettajien ja -oppijoiden käsityksistä kielestä ja monilukutaidosta ja siitä, kuinka nämä heijastuvat opetuskäytänteisiin varhaisessa kielenoppimisessa. Hanke nojaa Douglas Fir Groupin viitekehykseen, jota lähestytään neksusanalyysin kolmen vaiheen kautta (kartoittaminen, navigoiminen, muokkaaminen). Hankkeessa käytetään osallistavia ja visuaalisia menetelmiä sekä aineisto-, menetelmä- ja tutkijatriangulaatiota. Tutkimuksessa opettajat ja oppijat ja livekuvittaja ovat tasavertaisia aineiston tuottajia ja tulkitsijoita ja aineistoa analysoidaan useilla eri menetelmillä monitieteisissä ryhmissä, joihin kuuluu tutkimusryhmän tutkijoiden lisäksi yhteistyökumppaneita. Hankkeen erityisyys on kielikoulutuksen tarkasteleminen monilukutaidon näkökulmasta, jonka avulla ylitetään kieliaineiden, koulutuksen kontekstien, oppimäärien ja opettajaprofiilien rajoja.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2024

Päättymisvuosi

2028

Myönnetty rahoitus

Karita Mård-Miettinen Orcid -palvelun logo
584 180 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiahanke

Päättäjä

Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
13.06.2024

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

363257

Tieteenalat

Kielitieteet

Tutkimusalat

Soveltava kielitiede