"Opetuksen jälkeen mä vaan istuin lattialla ja huohotin" - Korkeakouluopettajien opetusprosessien ja hyvinvoinnin tukeminen

Akronyymi

THEwellbeing

Rahoitetun hankkeen kuvaus

THEwellbeing -tutkimushankkeen tavoitteena on edistää korkeakouluopettajien pedagogista osaamista ja hyvinvointia. Tutkimukseen osallistuvat opettajat edustavat sekä tiedeyliopistoja että ammattikorkeakouluja. Monipuolisen aineiston (itsearviointiaineistot, fysiologiset mittaukset ja videohavainnot) avulla tutkitaan, vielä vähän korkeakoulukontekstissa tutkittuja yhteyksiä pedagogisen osaamisen, tunteiden, stressin, työtyytyväisyyden ja uupumuksen välillä. Hankkeessa kehitetään ja toteutetaan interventio, jonka avulla tuetaan oppimislähtöistä opetusta ja opettajien hyvinvointia mindfulness-pohjaisia käytäntöjä ja ohjattua reflektiota hyödyntäen. Tutkimuksen tulokset auttavat ymmärtämään opetukseen liittyvän hyvinvoinnin pedagogisia ja psykologisia näkökulmia, ja ne tarjoavat uutta, pitkittäisaineistoihin perustuvaa tietoa korkeakouluopettajien opetukseen ja hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä opetustilanteiden aikana.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2022

Päättymisvuosi

2026

Myönnetty rahoitus



Liisa K Postareff Orcid -palvelun logo
280 000 €

Rooli Suomen Akatemian konsortiossa

Johtaja

Muut osapuolet

Partneri
Tampereen yliopisto (350827)
280 010 €
Partneri
Helsingin yliopisto (350828)
279 990 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiahanke

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

350826

Tieteenalat

Kasvatustieteet

Tutkimusalat

Kasvatustieteet

Tunnistetut aiheet

education, pedagogy