Situationsbundna och utvecklingsrelaterade samband mellan elevers matematikångest och matematikprestationer (iFeelMath)

Akronyymi

iFeelMath

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Elever med matematikångest upplever känslor av stress och ångest som inverkar negativt på deras matematikprestationer. I iFeelMath projektet undersöker vi situationsbundna och utvecklingsrelaterade samband mellan elevers matematikångest och matematikprestationer och testar effektiviteten av korta klassrumsinterventioner som stöder elever med matematikångest. Vi följer upp 400 elever från åk 4 till åk 6, och mäter deras matematikångest och matematikprestationer två gånger/år. I ett subsampel med 100 elever mäter vi även deras fysiologiska respons (svettningar) och matematikångest när de jobbar med digitala matteuppgifter. Vidare erbjuds 300 elever antingen en mindfullness-, mattefärdighets- eller kombinerad intervention för att se vilken som är mest effektiv. Vår innovativa kombinerade studiedesign förväntas öka vår förståelse för när, hur och varför matematikångest uppstår under skoltiden och hur lärare på bästa sätt kan stödja elever som upplever matematikångest.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2022

Päättymisvuosi

2026

Myönnetty rahoitus

Johan Korhonen Orcid -palvelun logo
279 912 €


Rooli Suomen Akatemian konsortiossa

Johtaja

Muut osapuolet

Partneri
Oulun yliopisto (349929)
279 917 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiahanke

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

349878

Tieteenalat

Kasvatustieteet

Tutkimusalat

Kasvatustieteet

Teema-alat

Nuori tutkijasukupolvi 2021

Tunnistetut aiheet

education, pedagogy