Situationsbundna och utvecklingsrelaterade samband mellan elevers matematikångest och matematikprestationer (iFeelMath)
Akronyymi
iFeelMath
Rahoitetun hankkeen kuvaus
Elever med matematikångest upplever känslor av stress och ångest som inverkar negativt på deras matematikprestationer. I iFeelMath projektet undersöker vi situationsbundna och utvecklingsrelaterade samband mellan elevers matematikångest och matematikprestationer och testar effektiviteten av korta klassrumsinterventioner som stöder elever med matematikångest. Vi följer upp 400 elever från åk 4 till åk 6, och mäter deras matematikångest och matematikprestationer två gånger/år. I ett subsampel med 100 elever mäter vi även deras fysiologiska respons (svettningar) och matematikångest när de jobbar med digitala matteuppgifter. Vidare erbjuds 300 elever antingen en mindfullness-, mattefärdighets- eller kombinerad intervention för att se vilken som är mest effektiv. Vår innovativa kombinerade studiedesign förväntas öka vår förståelse för när, hur och varför matematikångest uppstår under skoltiden och hur lärare på bästa sätt kan stödja elever som upplever matematikångest.
Näytä enemmänAloitusvuosi
2022
Päättymisvuosi
2026
Myönnetty rahoitus
Rooli Suomen Akatemian konsortiossa
Johtaja
Muut osapuolet
Muut tiedot
Rahoituspäätöksen numero
349878
Tieteenalat
Kasvatustieteet
Tutkimusalat
Kasvatustieteet
Teema-alat
Nuori tutkijasukupolvi 2021
Tunnistetut aiheet
education, pedagogy