Situationsbundna och utvecklingsrelaterade samband mellan elevers matematikångest och matematikprestationer (iFeelMath)

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Elever med matematikångest upplever känslor av stress och ångest som inverkar negativt på deras matematikprestationer. I iFeelMath projektet undersöker vi situationsbundna och utvecklingsrelaterade samband mellan elevers matematikångest och matematikprestationer och testar effektiviteten av korta klassrumsinterventioner som stöder elever med matematikångest. Vi följer upp 400 elever från åk 4 till åk 6, och mäter deras matematikångest och matematikprestationer två gånger/år. I ett subsampel med 100 elever mäter vi även deras fysiologiska respons (svettningar) och matematikångest när de jobbar med digitala matteuppgifter. Vidare erbjuds 300 elever antingen en mindfullness-, mattefärdighets- eller kombinerad intervention för att se vilken som är mest effektiv. Vår innovativa kombinerade studiedesign förväntas öka vår förståelse för när, hur och varför matematikångest uppstår under skoltiden och hur lärare på bästa sätt kan stödja elever som upplever matematikångest.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2022

Päättymisvuosi

2026

Myönnetty rahoitus

Riikka Mononen Orcid -palvelun logo
279 917 €


Rooli Suomen Akatemian konsortiossa

Partneri

Muut osapuolet

Johtaja
Åbo Akademi (349878)
279 912 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiahanke

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

349929

Tieteenalat

Kasvatustieteet

Tutkimusalat

Kasvatustieteet

Teema-alat

Nuori tutkijasukupolvi 2021

Tunnistetut aiheet

education, pedagogy