Opettajankoulutuksen vetovoima: fokusryhmähaastattelut 2020

Kuvaus

Aineisto koostuu viidestä fokusryhmähaastattelusta, joiden painopisteenä on korkeakouluopintojaan suunnittelevien nuorten käsitykset opettajankoulutuksesta ja opettajan työstä. Haastatteluihin osallistui yhteensä 27 lukio-opiskelijaa. Aineisto on osa hanketta, joka tutkii opettajakoulutuksen vetovoimaisuutta ja se on toteutettu Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksella. Hankkeen on rahoittanut opetus- ja kulttuuriministeriö. Keskustelun runkona toimivat tietyt kysymykset ja teemat ja lisäksi esitettiin täydentäviä kysymyksiä haastateltavien vastauksien perusteella. Fokusryhmähaastatteluissa selvitettiin muun muassa, minkälaisista jatko-opintomahdollisuuksista lukiolaiset olivat ylipäänsä kiinnostuneita, ja mitä haastateltavat ajattelivat korkeakoulujen valintamenettelyistä, esimerkiksi ensikertalaisuuskiintiöstä. Haastatteluissa nuoret keskustelivat erityisesti opettajankoulutuksesta, opettajan erilaisista uravaihtoehdoista ja pohtivat opettajan työhön liittyviä etuja ja kuormitustekijöitä. Lisäksi haastatteluissa keskusteltiin esimerkiksi opettamisen digitalisoitumisesta, opettajien työllistymisestä ja palkoista sekä opettajan ammatin yhteiskunnallisesta tärkeydestä. Aineisto ei sisällä taustatietoja haastateltavista. Tämän kvalitatiivisen aineiston lisäksi hankkeessa kerättiin Tietoarkistoon arkistoitu kvantitatiivinen kyselyaineisto FSD3459 Opettajankoulutuksen vetovoima: kyselyt 2020.
Näytä enemmän

Julkaisuvuosi

2021

Aineiston tyyppi

Tekijät

Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos - Tekijä

University of Jyväskylä. Finnish Institute for Educational Research - Tekijä

Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto - Julkaisija

Projekti

Muut tiedot

Tieteenalat

YHTEISKUNTATIETEET

Kieli

Saatavuus

Saatavuutta rajoitettu

Lisenssi

Muu (Ei avoin)

Avainsanat

Nuoret, youth, Compulsory and pre-school education, Esi- ja peruskoulu, Higher and further education, Toisen ja korkea-asteen koulutus, Koulutuspolitiikka, opettaja-oppilassuhde, schoolteachers, teacher conditions of employment, teacher-student relationship, educational environment, tulevaisuudenodotukset, ammatillinen kehitys, koulutus, mielikuvat, students, lukiolaiset, image, educational choice, työelämävalmiudet, opettajuus, teaching profession, opettajankoulutus, teacher training

Asiasanat

Ajallinen kattavuus

undefined

Liittyvät aineistot