Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen (VUOKKO): Pitkittäistutkimus taaperoiästä viidennelle luokalle

Kuvaus

VUOKKO pitkittäistutkimuksessa seurataan lasten kieleen, lukemiseen ja matematiikkaan liittyvien taitojen, motivaation ja emootioiden kehitystä sekä lasten oppimisympäristöissä (koti, päiväkoti, koulu) tapahtuvaa vuorovaikutusta. Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena on tutkia monipuolisesti lasten taitojen, motivaation ja oppimiseen liittyvien tunteiden kehitystä sekä ymmärtää paremmin yksilöllisiä kehityspolkuja ja kehitykseen liittyviä suojaavia- ja riskitekijöitä. Toisena tavoitteena on syventää ymmärrystä kotiympäristön ja vanhempien taitojen roolista lasten taitojen kehitykselle. Kolmantena tavoitteena on tuottaa uutta tietoa päiväkotiryhmien henkilöstön sekä luokanopettajien ja lasten välisestä vuorovaikutuksesta ja sen yhteydestä lasten kehitykseen ja oppimiseen. Pitkittäistutkimuksen keinoin kartutetaan lisätietoa myös lapsen kasvu- ja oppimisympäristöjen (koti-päiväkoti-koulu) yhteisvaikutuksista kasvun, kehityksen ja oppimisen tukena. VUOKKO tutkimus alkoi 2 vuotiaiden lasten kanssa ja nykyisellä rahoituksella seurantaa voidaan jatkaa 5. luokalle, 11-12-vuoden ikään saakka. VUOKKO-tutkimuksen aineiston muodostavat: Lasten numeerisia ja matemaattisia taitoja, kielellisiä taitoja ja lukutaitoa, kriittistä lukutaitoa, itsesäätelyä ja sosiaalisia taitoja kartoittavat tehtävät. Vanhempien matemaattisiin taitoihin, lukutaitoon ja niihin liittyviin kognitiivisiin taitoihin liittyvät tehtävät. Vanhempien kyselyt sekä lastaan että itseään koskien: Lapsen numeeristen ja kielellisten taitojen kehitys, lasten ja vanhempien yhteiset puuhat, motivaatio (tehtäväkohtainen kiinnostus ja kokemus lapsesta oppijana suhteessa kieleen/lukemiseen ja matematiikkaan), matematiikkaan ja kieleen/lukemiseen liittyvät tunteet sekä lapsen uni ja temperamentti. Lisäksi vanhempien oma matematiikan ja lukemisen minäkuva ja matematiikkaan ja lukemiseen liittyvät asenteet ja tunteet. Opettajan ja lasten välisen vuorovaikutuksen videonauhoitteet päiväkotien lapsiryhmien ja koululuokkien tyypillistä arjesta, ohjauksesta ja opetuksesta. Opettajien (varhaiskasvatuksen henkilöstö ja luokanopettajat) kyselylomakkeet ohjaamiseen, opettamiseen ja omaan opettajuuteen, minäpystyvyyteen, emootioihin, motivaatioon ja opetussuunnitelmien sisältöihin perustuviin toimintoihin liittyen sekä opettajien työhyvinvoinnin näkökulmasta myös stressiin, työn imuun ammatilliseen kehittymiseen ja työyhteisön toimintaan liittyen. Opettajien raportit yksittäisten lasten itsesäätelytaidoista, sosiaalisista taidoista, yksilöllisen tuen ja huomion määrästä ryhmässä ja lapsen kiinnostuksesta matematiikkaan. Täsäs julkaistava VUOKKO Metadata kattaa tutkimuksen päiväkoti- ja kouluvaiheen (luokat 1-3). Tutkimus jatkuu lasten ollessa 4. ja 5. luokalla ja niiden osalta aineistonkeruu raportoidaan myöhemmin erillisessä metadata-tiedostossa. VUOKKO tutkijat haluavat edistää avointa yhteistyötä tutkijoiden kanssa ja toivottavat heidät tervetulleeksi tarkastelemaan tutkimuksen aineistoja ja tekemään tutkimusta yhteistyössä hankkeen tutkijoiden kanssa. Tutkimusyhteistyöstä neuvotellaan ja yhteistyön tavat kirjataan VUOKKO tutkimuksen kirjoittajasopimukseen. Kirjoittajasopimuksessa määritellään myös tutkimusryhmässä yhteisesti neuvotellut toimintamallit liittyen pitkittäisaineiston hallintaan, pääsyoikeuksien määrittelemiseen ja kirjoittajarooleista sopimiseen sekä tutkimusryhmän tiedottamiseen uusista tutkimusideoista. Jos haluat tietää lisää tai olet kiinnostunut tutkimusyhteistyöstä, ota yhteyttä VUOKKO tutkijoihin sähköpostitse osoitteessa: vuokko-tutkimus@jyu.fi VUOKKO tutkimuksen verkkosivut: www.jyu.fi/vuokko Ohjeet VUOKKO tutkimukseen viittaamiseen löydät metadatadokumentista
Näytä enemmän

Julkaisuvuosi

2024

Aineiston tyyppi

Tekijät

Jyväskylän kaupunki - Muu tekijä

Jyväskylän yliopisto - Oikeuksienhaltija, Julkaisija

Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta

Eklund, Kenneth Orcid -palvelun logo - Tekijä

Khanolainen, Daria Orcid -palvelun logo - Tekijä

Manu, Mari Orcid -palvelun logo - Tekijä

Poikkeus, Anna-Maija Orcid -palvelun logo - Tekijä

Ulvinen, Emmi Orcid -palvelun logo - Tekijä

Opettajankoulutuslaitos

Hamara, Matilda - Tekijä

Lerkkanen, Marja-Kristiina Orcid -palvelun logo - Tekijä

Nurminen, Tiia - Tekijä

Pakarinen, Eija Orcid -palvelun logo - Tekijä

Ruotsalainen, Jenni Orcid -palvelun logo - Tekijä

Salminen, Jenni Orcid -palvelun logo - Tekijä

Torppa, Minna Orcid -palvelun logo - Tekijä

Kasvatustieteiden laitos

Koponen, Tuire Orcid -palvelun logo - Tekijä

Psykologian laitos

Psyridou, Maria Orcid -palvelun logo - Tekijä

Liikuntatieteellinen tiedekunta

Paakkari, Leena Orcid -palvelun logo - Tekijä

Johto ja yliopiston yhteiset

Laakso, Marja-Leena Orcid -palvelun logo - Tekijä

Tuntematon

Juhala, Essi - Muu tekijä

Sanna Niemi, Sini Lehtinen - Muu tekijä

Projekti

Muut tiedot

Tieteenalat

Psykologia; Kasvatustieteet

Kieli

englanti, suomi

Saatavuus

Saatavuutta rajoitettu

Lisenssi

Muu (Ei avoin)

Avainsanat

teachers, parents, social skills, literacy, learning, interaction, child development, Mathematics

Asiasanat

opettajat, vuorovaikutus, oppiminen, lukeminen, vanhemmat, varhaiskasvatus, lukutaito, opettaja-oppilassuhde, sosiaaliset taidot, itsesäätely (psykologia), koti, lapsen kehitys, matematiikka, oppimisympäristö, peruskoulu

Ajallinen kattavuus

undefined

Liittyvät aineistot