Yläkouluikäisten terveystiedon hankinta- ja arviointikäytänteet koulussa ja vapaa-aikana

Kuvaus

Oppilaiden haastattelut CogAHealth-akatemiahankkeessa kerätty haastatteluaineisto sisältää litteraatteja pohjoissuomalaisten yläkouluikäisten (8., 9. ja 10. luokkien oppilaita; N8 = 17, N9 = 16, N10 = 4) puolistrukturoiduista haastatteluista, jotka perustuivat tapauskohtaisesti räätälöityyn teemahaastattelurunkoon. Haastatteluissa käsiteltiin aiheita Hyvinvointi ja terveys käsitteinä sekä Terveystietoon liittyvät informaatio-/tiedonhankintakäytänteet (tiedontarve, -hankinta ja -arviointi; millaisia tiedonlähteitä (mediat ja kanavat; kirjat, lehdet, nettisivustot, henkilöt jne.) käyttävät ja miten arvioivat tiedonlähteiden luotettavuutta). Oppilaita pyydettiin kertomaan terveystiedon opiskelusta (mm. menetelmät, tiedonlähteet) koulussa. 9. luokan oppilailta kysyttiin heidän yhteisiä kokemuksiaan monilukutaitokäytänteistä dokumenttivideotuotannon kontekstissa, työnjaosta ja tiedonhausta sekä ryhmätyöskentelyn hyödyistä oppimiselle. Tutkimukseen osallistuneita oppilaita haastateltiin pääsääntöisesti kahden oppilaan ryhmissä, aikataulusyistä kaksi haastattelua tehtiin 3 hengen ryhmässä ja yksi yksilöhaastatteluna. Yhteensä aineisto käsittää kahdeksan 8. luokan, kahdeksan 9. luokan haastattelua ja kaksi 10. luokan haastattelua, joihin osallistui yhteensä 19 tyttöä ja 18 poikaa. Haastatellut 8. luokan oppilaat vastasivat aluksi pienimuotoiseen terveystiedon käytänteitä selvittävään EHIL-kyselyyn ((engl. Everyday-life Health Information Literacy) Screening tool). Tutkijaparin 1 tekemissä haastatteluissa oppilaiden vastaukset käytiin läpi yhdessä haastattelujen yhteydessä sanallisesti ja ne olivat siten haastattelujen lähtökohtana, kun taas Tutkijaparin 2 tekemät haastattelut etenivät haastattelurungon kysymysten ohjaamana. Haastatteluissa aihepiirien järjestys siten vaihteli, mutta aiheet käytiin läpi jokaisessa haastattelussa. Oppilaiden haastattelut kestivät keskimäärin 33 minuuttia ja tyypillisesti yhdestä haastattelusta on aineistoa noin 12 sivua. Haastattelut on litteroitu täytesanoja lukuun ottamatta sanatarkasti. Opettajien haastattelut Lisäksi haastatteluaineisto käsittää kolmen pohjoissuomalaisen opettajan haastattelut, jotka tehtiin kunkin opettajan projektin jälkeen. Haastatteluissa heitä pyydettiin reflektoimaan tutkimuksessa observoitua projektia, heidän terveystiedon opetuksen pedagogisia periaatteita sekä heidän käsityksiään oppilaiden terveystiedon ymmärryksestä ja käytänteistä. Opettajien haastattelut kestivät keskimäärin 60 minuuttia ja tyypillisesti yhdestä haastattelusta on aineistoa noin 20 sivua. Haastattelut on litteroitu perustasoisesti eli tilkesanoja lukuun ottamatta sanatarkasti. Opettajien haastattelujen anonymisointi tullee ajankohtaiseksi, kunhan ne on raportoitu.
Näytä enemmän

Julkaisuvuosi

2019

Aineiston tyyppi

Tekijät

Oulun yliopisto - Julkaisija

Anna-Maija Huhta Orcid -palvelun logo - Tekijä

Laura Palmgren-Neuvonen - Tekijä

Noora Hirvonen Orcid -palvelun logo - Tekijä, Kuraattori

Tuula Nygård - Tekijä

Projekti

Muut tiedot

Tieteenalat

Kasvatustieteet; Media- ja viestintätieteet; HUMANISTISET TIETEET; Muut humanistiset tieteet

Kieli

suomi

Saatavuus

Saatavuutta rajoitettu

Lisenssi

Creative Commons Nimeä EiKaupallinen 4.0 Kansainvälinen (CC BY NC 4.0)

Avainsanat

tiedonhankinta, yläkoulu, informaatio, kognitiivinen auktoriteetti, oppija, Pohjois-Suomi, terveystiedon lukutaito, terveystieto, tiedon arviointi, yhteisöllinen oppiminen

Asiasanat

Ajallinen kattavuus

undefined

Liittyvät aineistot