Long Second -korpus: Suomen kielen kehittyminen alakoulun valmistavalla luokalla

Kuvaus

Oppijansuomen Long Second -aineisto on yhden lukuvuoden aikana helsinkiläisen alakoulun valmistavassa luokassa kahdesti viikossa videoitu monikielinen luokkahuoneaineisto. Videoidun alakoululuokan pääosallistujat edustavat lähisukukieltämme viroa ja kielinaapuriamme venäjää, mutta aineistossa esiintyy myös kurdin-, makedonian-, latvian- ja portugalinkielisiä lapsia. Pääosallistujille tehtiin videointijakson lopuksi yksilöhaastattelut, jotka on myös videoitu. Lisäksi aineistoon kuuluu lapsille tehdyt sosiometriset mittaukset sekä kahden opettajan haastattelut. Suomea oppivien lasten luonnollisessa ryhmätilanteessa tuottaman puheen saattaminen pitkittäistutkimuksen korpukseksi on uraauurtava hanke. Long Second -aineiston erottaa muista oppijansuomen korpuksista seitsemän erityispiirrettä: 1) naturalistinen pienryhmäluokkatilanne, 2) pitkittäisyys ja tiheys, 3) multimodaalisuus, 4) monenkeskisyys ja samanaikaisvuorovaikutus, 5) osallistujien ikäjakauma (7–12), 6) osallistujien maahanmuuton äskettäisyys ja siihen liittyvä monikielisyys sekä 7) keskittyminen viron- ja venäjänkielisiin suomenoppijoihin. Korpus julkaistaan LATissa (https://lat.csc.fi).
Näytä enemmän

Julkaisuvuosi

2018

Aineiston tyyppi

Tekijät

University of Helsinki

Maria Ahlholm - Julkaisija, Tekijä, Kuraattori

Projekti

Muut tiedot

Tieteenalat

Kielitieteet

Kieli

englanti, viro, suomi, Venäjän kieli

Saatavuus

Saatavuutta rajoitettu

Lisenssi

Neuvottelut kesken

Avainsanat

Asiasanat

Ajallinen kattavuus

undefined

Liittyvät aineistot