Long Second -korpus: Suomen kielen kehittyminen alakoulun valmistavalla luokalla
Kuvaus
Oppijansuomen Long Second -aineisto on yhden lukuvuoden aikana helsinkiläisen alakoulun valmistavassa luokassa kahdesti viikossa videoitu monikielinen luokkahuoneaineisto. Videoidun alakoululuokan pääosallistujat edustavat lähisukukieltämme viroa ja kielinaapuriamme venäjää, mutta aineistossa esiintyy myös kurdin-, makedonian-, latvian- ja portugalinkielisiä lapsia. Pääosallistujille tehtiin videointijakson lopuksi yksilöhaastattelut, jotka on myös videoitu. Lisäksi aineistoon kuuluu lapsille tehdyt sosiometriset mittaukset sekä kahden opettajan haastattelut.
Suomea oppivien lasten luonnollisessa ryhmätilanteessa tuottaman puheen saattaminen pitkittäistutkimuksen korpukseksi on uraauurtava hanke. Long Second -aineiston erottaa muista oppijansuomen korpuksista seitsemän erityispiirrettä: 1) naturalistinen pienryhmäluokkatilanne, 2) pitkittäisyys ja tiheys, 3) multimodaalisuus, 4) monenkeskisyys ja samanaikaisvuorovaikutus, 5) osallistujien ikäjakauma (7–12), 6) osallistujien maahanmuuton äskettäisyys ja siihen liittyvä monikielisyys sekä 7) keskittyminen viron- ja venäjänkielisiin suomenoppijoihin.
Korpus julkaistaan LATissa (https://lat.csc.fi).
Näytä enemmänJulkaisuvuosi
2018
Aineiston tyyppi
Tekijät
University of Helsinki
Maria Ahlholm - Julkaisija, Tekijä, Kuraattori
Projekti
Muut tiedot
Tieteenalat
Kielitieteet
Kieli
englanti, viro, suomi, Venäjän kieli
Saatavuus
Saatavuutta rajoitettu