Tutkimustoiminnan kuvaus

Olen yliopistotutkija Oulun yliopiston Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa ja dosentti Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisessä tiedekunnassa. Johdan tällä hetkellä useita laajoja hankkeita, jotka käsittelevät monilajista arkea yhteiskunnallisen ympäristötutkimuksen viitekehyksessä: Enemmän kuin ihmisten koteja - HOMINGS (SA 2024-2028), Poisoppimista toisten lajien kanssa (osana SRC-konsortiota MUST 2023-2026), Kansalaisia rottien kanssa - CitiRats (SA 2020-24) ja Fellow Feelings (2022-25), joka on arvioitu yhdeksi Oulun ihmistieteiden lippulaivahankkeista. Olen myös vanhempi tutkija Biodiverse Anthropocenes -tutkimusprofiilialalla (Profi6 2021-2026). Monitieteiseen tutkimusryhmääni kuuluu kasvatustieteen, sosiologian ja biologian tutkijoita. Teemme yhteistyötä myös muun muassa tieteiskirjallisuuden ja biologisen taiteen parissa työskentelevien taiteilijoiden kanssa. Tuotamme teoreettis-empiiristä tietoa ihmiseksi kasvamisen ja ihmisiksi olemisen prosesseista yhdessä muiden eläinten kanssa. Tutkimuksessamme yhdistetään ekologinen kansalaistiede monilajiseen kasvatukseen ja yhteiskunnalliseen ympäristötutkimukseen ja taiteisiin sekä hyödynnetään monilajisia (ei-ihmiskeskeisiä) menetelmiä.

Affiliaatiot

Oulun yliopisto
Yksikkö
Faculty of Education and Psychology
Lähde: ORCID
Nimike
Senior Research Fellow

Koulutus

Tutkinnot
Kasvatust. toht., kasvatustiede

Julkaisut (69)

Bewildering the legacy effects of Gail Melson’s wild things/animals/children
Young, Tracy Charlotte; Rautio, Pauliina
Pedagogy, culture and society
2024

Imagining well with almonds and honeybees in the Capitalocene - five multispecies movements for environmental and sustainability education
Pliushchik, Marina; Tammi, Tuure; Rautio, Pauliina
Journal of environmental education
2024

Israel’s war on Gaza and the violation of children’s rights
Wells, Karen; Cortés-Morales, Susana; Esson, James; Horgan, Deirdre; Nxumalo, Fikile; Phoenix, Ann; Rautio, Pauliina; Rosen, Rachel
Childrens geographies: advancing interdisciplinary understanding of younger peoples lives
2024