Suomalaisten koululaisten lukutaidon seuranta : kokonaisvaltainen lähestymistapa osataitojen arviointiin ja kehittämiseen

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Viimeisimmät PISA-tulokset osoittavat oppilaiden lukutaidon heikentyneen huolestuttavasti samalla kun sukupuolen ja kielitaustan vaikutus tähän kehitykseen on kasvanut. Kääntääksemme tämän kehityssuunnan kehitämme arviointityökaluja keskeisille lukemisen ja itseohjautuvuuden taidoille, kuten sanastolle, morfologialle, kieliopille, lukumotivaatiolle ja -strategioille. Seuraamme näiden taitojen kehittymistä ja niiden suhdetta luetun ymmärtämiseen tuhansilla suomenkielisillä ja suomea toisena kielenä puhuvilla oppilailla 1.–9. luokilla, ja tarjoamme kohdennettuja interventioita tukea tarvitseville oppilaille. Projektimme keskiössä on ViLLE-oppimisjärjestelmä, joka mahdollistaa 25 000 oppilaan testaamisen vuosittain. Hanke tarjoaa opettajille maksuttomia, tutkimukseen perustuvia työkaluja oppilaiden lukutaidon seurantaan ja tukemiseen. Hankkeen avulla torjutaan lukutaidon heikentymistä ja kavennetaan sukupuolesta ja kielellisestä taustasta johtuvia eroja.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2025

Päättymisvuosi

2029

Myönnetty rahoitus


Mikko-Jussi Laakso Orcid -palvelun logo
498 769 €

Rooli Suomen Akatemian konsortiossa

Partneri

Muut osapuolet

Johtaja
Turun yliopisto (369891)
499 989 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiahanke

Päättäjä

Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
17.06.2025

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

369892

Tieteenalat

Kielitieteet

Tutkimusalat

Kieli, yhteiskunta ja kulttuuri