Kirjallisuuden lukijuuteen kasvaminen - kirjallisuudenopetuksen teorioiden ja käytäntöjen kehittäminen
Rahoitetun hankkeen kuvaus
Hanke tutkii perusopetuksen ja lukion kirjallisuudenopetusta. Etsimme uudenlaisia lähtökohtia opetukseen, joka kasvattaa tulevaisuuden lapsia ja nuoria kirjallisuuden aktiivisiksi lukijoiksi, kokijoiksi ja ymmärtäjiksi. Tarkastelemme suomalaisen kirjallisuudenopetuksen jatkumoa ensimmäisiltä luokilta ylioppilaskirjoituksiin opetussuunnitelman, oppimateriaalien, opetusmenetelmien ja ylioppilaskirjoitusten tehtävien näkökulmasta. Opetussuunnitelmien, oppikirjojen ja kaunokirjallisuuden lisäksi analysoimme oppilaille järjestettyjen runotyöpajojen yhteydessä kerättyä videoaineistoa, opettajien haastatteluita ja eläytymiskertomuksia sekä yo-kirjoitusten oppilasvastauksia. Tutkimus toteutetaan Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa, Turun yliopiston yleisen kirjallisuuden oppiaineessa ja Åbo Akademin opettajankoulutuksen osastolla. Erityinen painopiste on kirjallisuutta sanataiteena ja kokemuksellisuutta korostavassa kirjallisuudenopetuksessa.
Näytä enemmänAloitusvuosi
2025
Päättymisvuosi
2029
Myönnetty rahoitus
Rooli Suomen Akatemian konsortiossa
Partneri
Rahoittaja
Suomen Akatemia
Rahoitusmuoto
Akatemiahanke
Päättäjä
Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
17.06.2025
17.06.2025
Muut tiedot
Rahoituspäätöksen numero
369267
Tieteenalat
Kirjallisuuden tutkimus
Tutkimusalat
Kirjallisuudentutkimus