Kirjallisuuden lukijuuteen kasvaminen - kirjallisuudenopetuksen teorioiden ja käytäntöjen kehittäminen

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Hanke tutkii perusopetuksen ja lukion kirjallisuudenopetusta. Etsimme uudenlaisia lähtökohtia opetukseen, joka kasvattaa tulevaisuuden lapsia ja nuoria kirjallisuuden aktiivisiksi lukijoiksi, kokijoiksi ja ymmärtäjiksi. Tarkastelemme suomalaisen kirjallisuudenopetuksen jatkumoa ensimmäisiltä luokilta ylioppilaskirjoituksiin opetussuunnitelman, oppimateriaalien, opetusmenetelmien ja ylioppilaskirjoitusten tehtävien näkökulmasta. Opetussuunnitelmien, oppikirjojen ja kaunokirjallisuuden lisäksi analysoimme oppilaille järjestettyjen runotyöpajojen yhteydessä kerättyä videoaineistoa, opettajien haastatteluita ja eläytymiskertomuksia sekä yo-kirjoitusten oppilasvastauksia. Tutkimus toteutetaan Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa, Turun yliopiston yleisen kirjallisuuden oppiaineessa ja Åbo Akademin opettajankoulutuksen osastolla. Erityinen painopiste on kirjallisuutta sanataiteena ja kokemuksellisuutta korostavassa kirjallisuudenopetuksessa.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2025

Päättymisvuosi

2029

Myönnetty rahoitus

Aino Mäkikalli Orcid -palvelun logo
330 518 €



Rooli Suomen Akatemian konsortiossa

Partneri

Muut osapuolet

Johtaja
Tampereen yliopisto (369266)
332 802 €
Partneri
Åbo Akademi (369268)
332 923 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiahanke

Päättäjä

Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
17.06.2025

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

369267

Tieteenalat

Kirjallisuuden tutkimus

Tutkimusalat

Kirjallisuudentutkimus