Suomalaisen oppimaan oppimisen arvioinnin uudelleenmäärittely: siirtyminen todistusperustaiseen arviointiin
Rahoitetun hankkeen kuvaus
Tämä tutkimus uudistaa koulutuksen arviointia integroimalla todisteisiin perustuvan arvioinnin (Evidence-Centered Design, ECD) ja Bayesiläisiä verkkoja hyödyntämävän analyysimenetelmät kansalliseen oppimaan oppimisen (L2L) osaamisen arviointiin. Projekti alkaa kattavalla kirjallisuuskatsauksella, joka ohjaa digitaalisten, skenaarioihin perustuvien L2L-taitojen arviointiin tarkoitetun ECD-kehyksen kehittämistä. Analyysin perustana käytetään empiiristä dataa, joka kerätään 1 400 kahdeksannen ja yhdeksännen luokan oppilaalta. Bayes-menetelmää sovelletaan vastausten todennäköisyyden arvioimiseen, mikä mahdollistaa tulosten hienosyisen tulkinnan. Tavoitteena on luoda kansallinen standardi L2L-osaamiselle, tarjoten oppilaille välitöntä palautetta ja antaa opettajille ja päätöksentekijöille todisteperustisia suosituksia opetuksen kehittämiseksi. Tulosten odotetaan tuottavan vaikutuksia innovatiivisten arviointityökalujen suunnitteluun, kriittisten oppimistaitojen ja koulutuksen arviointiin.
Näytä enemmänAloitusvuosi
2025
Päättymisvuosi
2029
Myönnetty rahoitus
Rahoittaja
Suomen Akatemia
Rahoitusmuoto
Akatemiahanke
Päättäjä
Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
17.06.2025
17.06.2025
Muut tiedot
Rahoituspäätöksen numero
369364
Tieteenalat
Kasvatustieteet
Tutkimusalat
Koulutuksen arvioinnin tutkimus