Suomalaisen oppimaan oppimisen arvioinnin uudelleenmäärittely: siirtyminen todistusperustaiseen arviointiin

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Tämä tutkimus uudistaa koulutuksen arviointia integroimalla todisteisiin perustuvan arvioinnin (Evidence-Centered Design, ECD) ja Bayesiläisiä verkkoja hyödyntämävän analyysimenetelmät kansalliseen oppimaan oppimisen (L2L) osaamisen arviointiin. Projekti alkaa kattavalla kirjallisuuskatsauksella, joka ohjaa digitaalisten, skenaarioihin perustuvien L2L-taitojen arviointiin tarkoitetun ECD-kehyksen kehittämistä. Analyysin perustana käytetään empiiristä dataa, joka kerätään 1 400 kahdeksannen ja yhdeksännen luokan oppilaalta. Bayes-menetelmää sovelletaan vastausten todennäköisyyden arvioimiseen, mikä mahdollistaa tulosten hienosyisen tulkinnan. Tavoitteena on luoda kansallinen standardi L2L-osaamiselle, tarjoten oppilaille välitöntä palautetta ja antaa opettajille ja päätöksentekijöille todisteperustisia suosituksia opetuksen kehittämiseksi. Tulosten odotetaan tuottavan vaikutuksia innovatiivisten arviointityökalujen suunnitteluun, kriittisten oppimistaitojen ja koulutuksen arviointiin.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2025

Päättymisvuosi

2029

Myönnetty rahoitus

Risto Hotulainen Orcid -palvelun logo
561 035 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiahanke

Päättäjä

Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
17.06.2025

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

369364

Tieteenalat

Kasvatustieteet

Tutkimusalat

Koulutuksen arvioinnin tutkimus