Kuluttajien harhaanjohtaminen: Petolliset kaupalliset käytänteet digitaalisissa markkinaympäristöissä

Rahoitetun hankkeen kuvaus

MisLead-hanke tutkii petollisia kaupallisia käytänteitä digitaalisissa markkinaympäristöissä. Erilaiset verkkohuijaukset kuluttajien harhaanjohtamiseksi ovat yleistyneet räjähdysmäisesti. Ilmiön haitallisuus tiedetään, mutta monitieteinen ja kriittinen markkinalogiikan analyysi uupuu. MisLead tutkii inhimillisten ja ei-inhimillisten toimijoiden rooleja ja käytänteitä harhaanjohtavien verkkosisältöjen levittämisessä. Tutkijatiimi koostuu Vaasan yliopiston kulutustutkimuksen, viestintätieteiden, ihmisen ja teknologian vuorovaikutuksen, taloustieteen ja oikeustieteen tutkijoista. Hanke keskittyy erityisesti vaatteiden verkkokauppaan ja selvittää kuluttajien harhaanjohtamisessa käytettäviä retorisia, teknologisia ja pelillistämisen mekanismeja sekä ilmiön yhteyttä kuluttajien hyvinvointiin ja taloudelliseen lukutaitoon. Aiempaa monitieteisemmän käsitteellisen ymmärryksen ohella hanke tuottaa medialukutaito-oppaan ja pimeiden käytäntöjen tunnistamistyökalun käyttöliittymäsuunnitteluun.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2025

Päättymisvuosi

2029

Myönnetty rahoitus

Hanna Leipämaa-Leskinen Orcid -palvelun logo
589 966 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiahanke

Päättäjä

Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
17.06.2025

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

369749

Tieteenalat

Liiketaloustiede

Tutkimusalat

Liiketaloustiede

Tunnistetut aiheet

digitalisation, digital