Valikoitujen ja sekoitettujen oppilasryhmien vaikutukset oppimiseen, motivaatioon ja lasten koulupolkuihin (MixEd)

Rahoitetun hankkeen kuvaus

MixEd tutkii oppilasvalikoinnin ja luokanmuodostuksen vaikutuksia oppimisen ja motivaation kehitykseen sekä oppilaiden koulupolkuihin. Hanke koostuu kolmesta työpaketista, joista ensimmäisessä toteutetaan systemaattinen kirjallisuuskatsaus eri alojen tutkimukseen. Toisessa kerätään pitkittäinen oppilasaineisto (n~6000), jossa seurataan luokanmuodostuksen vaikutuksia oppimisen ja motivaation kehitykseen. Aineisto yhdistetään myös YKR-rekisterin aluetietoihin, ja tarkastellaan oppilasvalikoinnin yhteyttä alueiden ja koulujen eriytymiseen, sekä yhteisvalintarekisteriin oppilaiden koulu-urien tarkastelua varten. Kolmannessa tarkastellaan intensiiviaineiston avulla niitä mekanismeja, joiden kautta luokanmuodostus heijastuu oppimiseen. Työpaketissa paneudutaan opettajan rooliin ja opettajan ja oppilaan väliseen vuorovaikutukseen sekä oppilaiden vertaissuhteisiin ja oppimisen kaverivaikutuksiin erilaisissa luokkaympäristöissä.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2025

Päättymisvuosi

2029

Myönnetty rahoitus

Satu Koivuhovi Orcid -palvelun logo
611 149 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiatutkijan tehtävä

Päättäjä

Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
17.06.2025

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

369147

Tieteenalat

Kasvatustieteet

Tutkimusalat

Kasvatustieteet