Motoristen taitojen, fyysisen kunnon ja psykososiaalisen hyvinvoinnin tukeminen oppilailla, joilla on motorisia haasteita - klusterirandomisoitu kontrolloitu interventio (MoDiSchool)

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Tutkimuksessa pyritään tukemaan kouluikäisiä lapsia, joilla on motorisia vaikeuksia, parantamalla varhaista tunnistamista ja tukitoimia. Ensimmäisessä vaiheessa selvitämme, miten haasteita voidaan tunnistaa hyödyntämällä lasten (n=1200), vanhempien (n=1200) ja opettajien (n=510) antamaa tietoa. Yhdistämme standardoituja testejä sekä lasten, vanhempien ja opettajien raportteja arvioidaksemme motorisia vaikeuksia ja vertaillaksemme eri menetelmien tuloksia. Toisessa vaiheessa testaamme 20 viikon mittaisen liikuntainterventio-ohjelman vaikutuksia. Tutkimuksessa on kolme ryhmää: luokkahuoneaktiviteetit, luokkahuone- ja vapaa-ajan aktiviteetit sekä vertailuryhmä. Tutkimme alku- ja seurantamittausten avulla miten interventio vaikuttaa fyysisiin ja psyykkis-sosiaalisiin tekijöihin. Opettajat osallistuvat ohjelman yhteiskehittämiseen varmistaaksemme sen sopivuuden kouluun. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää laajasti kouluissa ja opettajankoulutuksessa.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2025

Päättymisvuosi

2028

Myönnetty rahoitus


Piritta Asunta Orcid -palvelun logo
274 943 €

Rooli Suomen Akatemian konsortiossa

Partneri

Muut osapuolet

Johtaja
Jyväskylän yliopisto (370268)
374 980 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiaohjelma

Päättäjä

Suomen akatemian muu päättäjä
16.05.2025

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

370270

Tieteenalat

Liikuntatiede

Tutkimusalat

Liikuntatiede

Tunnistetut aiheet

psychology