Innovatiivinen oppiminen, arviointi ja toiminta lähiöissä - lähestymistapa ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen
Rahoitetun hankkeen kuvaus
Ilmastopolitiikassa yksilöihin ja yhteisöihin kohdistuvat ruohonjuuritason toimet nähdään usein edellytyksenä hyväksyttävälle ilmastopolitiikalle. Perinteiset yksilöihin ja yhteisöihin kohdistuvat toimet eivät usein kuitenkaan onnistu muuttamaan mielipiteitä ja toimintatapoja. Paikallisten yhteisöjen asettamisen vastakkain ilmastonmuutoksen aiheuttamien uhkien kanssa omassa toimintaympäristössään on havaittu saavan aikaan muutoksia ilmastonäkemyksissä. Tässä projektissa tutkitaan, kuinka perspektiivin laajennus mikrotasolla voi saada aikaan uutta toimintaa ja aloitteita. Tutkimus käyttää tapaustutkimuksia eri maista ja olosuhteista selvittääkseen kuinka paikallisiin ilmasto-ongelmiin voidaan kehittää ratkaisuja uusien oppimisprosessien kautta. Projekti tuottaa tuloksia kolmella tasolla: muutoksia näkökulmissa asuinyhteisöjen tasolla; monistettavissa olevan metodologian vastaavien muutosten aikaansaamiseksi muissa yhteisöissä sekä suosituksia ilmastopoliittiselle päätöksenteolle.
Näytä enemmänAloitusvuosi
2020
Päättymisvuosi
2024
Myönnetty rahoitus
Rahoittaja
Suomen Akatemia
Rahoitusmuoto
Kahdenväliset yhteistyösopimukset, yhteishaut
Muut tiedot
Rahoituspäätöksen numero
338128
Tutkimusalat
Sosiaalitieteet