Oppilaiden luonnontieteellisen osaamisen vahvistaminen tekoälyn luoman kognitiivisen konfliktin avulla

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Generatiivisen tekoälyn työkalut, kuten ChatGPT, ovat tulleet osaksi oppimista ja opetusta. Niiden hyödyntäminen edellyttää vahvaa sisällöllistä osaamista oikean ja väärän tiedon erottamiseksi. Esimerkiksi luonnontieteissä osaaminen kuitenkin heikkenee, ja oppilaiden väliset erot kasvavat. ASCO-projekti vahvistaa luonnontieteellistä osaamista oppilaiden väliset erot huomioiden. ASCO-idea on luoda tekoälyagentin avulla oppilaiden ja agentin välille kognitiivisia konflikteja (eli tehdä näkyväksi ristiriitoja oppilaiden käsitysten ja luonnontieteellisten selitysten välillä), joita oppilaat ratkovat agentin avustuksella. Kun agentti opetetaan huomioimaan oppilaiden aiemmat tiedot ja ”oppimisprosessin jälki” konfliktin luomisessa, oppilaat saavat heille merkityksellisiä ja ratkaistavissa olevia ongelmia. Näin ollen ASCO tuottaa tekoälyä hyödyntäviä, tutkimusperustaisia ratkaisuja oppimistulosten parantamiseksi ja oppilaiden välisten osaamiserojen kaventamiseksi.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2025

Päättymisvuosi

2026

Myönnetty rahoitus

Joni Lämsä Orcid -palvelun logo
163 384 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiatutkijan tehtävä

Päättäjä

Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
13.06.2024

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

361208

Tieteenalat

Kasvatustieteet

Tutkimusalat

Kasvatustieteet

Tunnistetut aiheet

artificial intelligence, machine learning