Oppilaiden luonnontieteellisen osaamisen vahvistaminen tekoälyn luoman kognitiivisen konfliktin avulla
Rahoitetun hankkeen kuvaus
Generatiivisen tekoälyn työkalut, kuten ChatGPT, ovat tulleet osaksi oppimista ja opetusta. Niiden hyödyntäminen edellyttää vahvaa sisällöllistä osaamista oikean ja väärän tiedon erottamiseksi. Esimerkiksi luonnontieteissä osaaminen kuitenkin heikkenee, ja oppilaiden väliset erot kasvavat. ASCO-projekti vahvistaa luonnontieteellistä osaamista oppilaiden väliset erot huomioiden. ASCO-idea on luoda tekoälyagentin avulla oppilaiden ja agentin välille kognitiivisia konflikteja (eli tehdä näkyväksi ristiriitoja oppilaiden käsitysten ja luonnontieteellisten selitysten välillä), joita oppilaat ratkovat agentin avustuksella. Kun agentti opetetaan huomioimaan oppilaiden aiemmat tiedot ja ”oppimisprosessin jälki” konfliktin luomisessa, oppilaat saavat heille merkityksellisiä ja ratkaistavissa olevia ongelmia. Näin ollen ASCO tuottaa tekoälyä hyödyntäviä, tutkimusperustaisia ratkaisuja oppimistulosten parantamiseksi ja oppilaiden välisten osaamiserojen kaventamiseksi.
Näytä enemmänAloitusvuosi
2025
Päättymisvuosi
2026
Myönnetty rahoitus
Rahoittaja
Suomen Akatemia
Rahoitusmuoto
Akatemiatutkijan tehtävä
Päättäjä
Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
13.06.2024
13.06.2024
Muut tiedot
Rahoituspäätöksen numero
361208
Tieteenalat
Kasvatustieteet
Tutkimusalat
Kasvatustieteet
Tunnistetut aiheet
artificial intelligence, machine learning