Palauteosaaminen ja reflektio kielenoppimisessa lukiossa

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Palautteen merkitys kieltenoppimisessa on kiistaton. Kun oppilas työstää suorituksiaan tai kehittää oppimisstrategioitaan palautteen avulla, hän samanaikaisesti harjoittelee reflektointia ja etenee kohti tavoitteitaan. Tämä myös tukee oppilaan itseohjautuvuutta. Kuitenkaan palauteosaamista ei ole tutkittu juurikaan kieltenopetuksen kontekstissa. Aiempi tutkimus palauteosaamisen ja reflektoinnin kehittymisestä on myös rajallista. Siksi tässä hankkeessa suoritetaan pitkittäistutkimus, jossa tutkitaan lukiolaisten palauteosaamisen ja reflektoinnin kehittymistä kieltenopetuksessa. Aineisto kerätään monipuolisesti kyselyjen, haastattelujen, portfolioiden ja havainnoinnin avulla. Lisäksi hankkeessa luodaan tekoälyn avulla työkalu, joka analysoi lukiolaisten reflektointia portfolioissa. Tutkimustulosten pohjalta kieltenopettajat voivat entistä tehokkaammin tukea lukiolaisten palauteosaamisen kehittymistä.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2024

Päättymisvuosi

2028

Myönnetty rahoitus

Toni Mäkipää Orcid -palvelun logo
572 785 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiatutkijan tehtävä

Päättäjä

Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
13.06.2024

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

360237

Tieteenalat

Kasvatustieteet

Tutkimusalat

Kasvatustieteet

Tunnistetut aiheet

languages, linguistics, speech