Palauteosaaminen ja reflektio kielenoppimisessa lukiossa
Rahoitetun hankkeen kuvaus
Palautteen merkitys kieltenoppimisessa on kiistaton. Kun oppilas työstää suorituksiaan tai kehittää oppimisstrategioitaan palautteen avulla, hän samanaikaisesti harjoittelee reflektointia ja etenee kohti tavoitteitaan. Tämä myös tukee oppilaan itseohjautuvuutta. Kuitenkaan palauteosaamista ei ole tutkittu juurikaan kieltenopetuksen kontekstissa. Aiempi tutkimus palauteosaamisen ja reflektoinnin kehittymisestä on myös rajallista. Siksi tässä hankkeessa suoritetaan pitkittäistutkimus, jossa tutkitaan lukiolaisten palauteosaamisen ja reflektoinnin kehittymistä kieltenopetuksessa. Aineisto kerätään monipuolisesti kyselyjen, haastattelujen, portfolioiden ja havainnoinnin avulla. Lisäksi hankkeessa luodaan tekoälyn avulla työkalu, joka analysoi lukiolaisten reflektointia portfolioissa. Tutkimustulosten pohjalta kieltenopettajat voivat entistä tehokkaammin tukea lukiolaisten palauteosaamisen kehittymistä.
Näytä enemmänAloitusvuosi
2024
Päättymisvuosi
2028
Myönnetty rahoitus
Rahoittaja
Suomen Akatemia
Rahoitusmuoto
Akatemiatutkijan tehtävä
Päättäjä
Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
13.06.2024
13.06.2024
Muut tiedot
Rahoituspäätöksen numero
360237
Tieteenalat
Kasvatustieteet
Tutkimusalat
Kasvatustieteet
Tunnistetut aiheet
languages, linguistics, speech