Kirjoittava opettaja - Institutionaalinen ethnografia opettajien työstä dokumenttien parissa koulutusjärjestelmän reformien aikakaudella (RESISTANCE)

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Lisääntyneet dokumentointivaatimukset ovat herättäneet vastustusta opettajien keskuudessa. RESISTANCE -projekti tutkii opettajien alati dokumentalisoituvaa työtä ja sitä, miten opetustyö dokumentoiduissa koulutusinstituutioissa järjestyy ja miten lisääntyvän dokumentaation vastustus syntyy. Tutkimushankkeen metodologinen näkökulma tuottaa institutionaalisen etnografian metodologis-teoreettisen viitekehyksen kautta uudenlaista tietoa tieteelliseen ja yhteiskunnalliseen keskusteluun koulutusinstituutioiden arjen ongelmallisesta tilasta. Opettajien työn oikeudellisten, hallinnollisten ja arkisten asiakirjojen, osallistujien havainnoimisen ja erilaisten asiakirja-avusteisten haastattelujen avulla tutkimme, miten opettajien työ asiakirjojen parissa muuttuu jännittyneeksi ja ongelmalliseksi. Hanke tuottaa monitieteistä ja -ulotteista ymmärrystä opettajien työn dokumentalisoituneista käytännöistä ja kehittää institutionaalisen etnografian metodologiaa.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2024

Päättymisvuosi

2028

Myönnetty rahoitus

Noora Heiskanen Orcid -palvelun logo
630 000 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiatutkijan tehtävä

Päättäjä

Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
13.06.2024

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

360137

Tieteenalat

Kasvatustieteet

Tutkimusalat

Kasvatustieteet