Kirjoittava opettaja - Institutionaalinen ethnografia opettajien työstä dokumenttien parissa koulutusjärjestelmän reformien aikakaudella (RESISTANCE)
Rahoitetun hankkeen kuvaus
Lisääntyneet dokumentointivaatimukset ovat herättäneet vastustusta opettajien keskuudessa. RESISTANCE -projekti tutkii opettajien alati dokumentalisoituvaa työtä ja sitä, miten opetustyö dokumentoiduissa koulutusinstituutioissa järjestyy ja miten lisääntyvän dokumentaation vastustus syntyy. Tutkimushankkeen metodologinen näkökulma tuottaa institutionaalisen etnografian metodologis-teoreettisen viitekehyksen kautta uudenlaista tietoa tieteelliseen ja yhteiskunnalliseen keskusteluun koulutusinstituutioiden arjen ongelmallisesta tilasta. Opettajien työn oikeudellisten, hallinnollisten ja arkisten asiakirjojen, osallistujien havainnoimisen ja erilaisten asiakirja-avusteisten haastattelujen avulla tutkimme, miten opettajien työ asiakirjojen parissa muuttuu jännittyneeksi ja ongelmalliseksi. Hanke tuottaa monitieteistä ja -ulotteista ymmärrystä opettajien työn dokumentalisoituneista käytännöistä ja kehittää institutionaalisen etnografian metodologiaa.
Näytä enemmänAloitusvuosi
2024
Päättymisvuosi
2028
Myönnetty rahoitus
Rahoittaja
Suomen Akatemia
Rahoitusmuoto
Akatemiatutkijan tehtävä
Päättäjä
Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
13.06.2024
13.06.2024
Muut tiedot
Rahoituspäätöksen numero
360137
Tieteenalat
Kasvatustieteet
Tutkimusalat
Kasvatustieteet