Opettajien verkkomentoroinnin voima tekoälykumppanuudessa (Power-T/A)

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Tänään palveluksessa olevat opettajat eivät ole valmiita valmistamaan tulevia sukupolvia tekoälyveturisten työelämää varten. Lisäksi monet opettajankoulutuslaitokset epäonnistuvat kouluttaa tulevia opettajia tekoälyyn liittyvissä taidoissa. Lisäksi keinoja edistää tulevien ja palveluksessa olevien opettajien sekä opettajankouluttajien tekoälylukutaidon taitoja ei ole vielä tutkittu. Näiden haasteiden huomioon ottaen Power-T/A pyrkii edistämään tulevien ja palveluksessa olevien opettajien tekoälylukutaitoa ja tekoälypohjaisia opetustaitoja. Tätä tarkoitusta varten Power-T/A ehdottaa vuorovaikutteista mentorointimenetelmää tulevien ja palveluksessa olevien opettajien sekä opettajankouluttajien välillä verkossa tapahtuvan tapauspohjaisen oppimisalustan kautta. Tämä alusta perustuu tulevien ja palveluksessa olevien opettajien todellisiin kokemuksiin tekoälypohjaisista teknologioista useissa Suomen kaupungeissa ja muissa Pohjoismaissa, nimittäin Norjassa ja Ruotsissa.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2024

Päättymisvuosi

2028

Myönnetty rahoitus

Ismail CELIK Orcid -palvelun logo
572 867 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiatutkijan tehtävä

Päättäjä

Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
13.06.2024

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

363521

Tieteenalat

Kasvatustieteet

Tutkimusalat

Yleinen kasvatustiede ja opettajankoulutus