Utvecklings- och situationsdynamiken mellan matematikmotivation, välbefinnande och lärande (MotiWell)
Rahoitetun hankkeen kuvaus
Vi lever i ett samhälle som skapar stress och press att prestera för många barn och unga. Denna studie syftar till att bättre förstå komplexiteten som hindrar lärande och välmående genom att undersöka samspelet mellan elevers matematikmotivation, välmående i skolan, skolprestationer och utbildningsmålsättningar. Med fokus på årskurserna 4–8 (elever i åldrarna 10–14) kombinerar projektet omfattande longitudinell data (830 elever) med situationsbundet data (550 elever), med målet att belysa hur motivation, välmående och lärande utvecklas och samspelar över tid, inklusive under den kritiska övergången från årskurs 6 till 7. Dessutom undersöks hur motivation och välmående samverkar inom lärandesituationer, under och mellan matematiklektioner i skolan. Resultaten förväntas ge värdefulla insikter som är nödvändiga för att bättre identifiera elever i behov av stöd, hitta sätt att anpassa stödåtgärder, och stödja både lärande och välbefinnande hos elever.
Näytä enemmänAloitusvuosi
2024
Päättymisvuosi
2028
Myönnetty rahoitus
Rahoittaja
Suomen Akatemia
Rahoitusmuoto
Akatemiatutkijan tehtävä
Päättäjä
Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
13.06.2024
13.06.2024
Muut tiedot
Rahoituspäätöksen numero
363508
Tieteenalat
Kasvatustieteet
Tutkimusalat
Kasvatustieteet