Utvecklings- och situationsdynamiken mellan matematikmotivation, välbefinnande och lärande (MotiWell)

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Vi lever i ett samhälle som skapar stress och press att prestera för många barn och unga. Denna studie syftar till att bättre förstå komplexiteten som hindrar lärande och välmående genom att undersöka samspelet mellan elevers matematikmotivation, välmående i skolan, skolprestationer och utbildningsmålsättningar. Med fokus på årskurserna 4–8 (elever i åldrarna 10–14) kombinerar projektet omfattande longitudinell data (830 elever) med situationsbundet data (550 elever), med målet att belysa hur motivation, välmående och lärande utvecklas och samspelar över tid, inklusive under den kritiska övergången från årskurs 6 till 7. Dessutom undersöks hur motivation och välmående samverkar inom lärandesituationer, under och mellan matematiklektioner i skolan. Resultaten förväntas ge värdefulla insikter som är nödvändiga för att bättre identifiera elever i behov av stöd, hitta sätt att anpassa stödåtgärder, och stödja både lärande och välbefinnande hos elever.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2024

Päättymisvuosi

2028

Myönnetty rahoitus

Anna Widlund Orcid -palvelun logo
364 217 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiatutkijan tehtävä

Päättäjä

Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
13.06.2024

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

363508

Tieteenalat

Kasvatustieteet

Tutkimusalat

Kasvatustieteet