Ultrakorkeapaineisten vetysuihkujen dynamiikka ja palaminen
Rahoitetun hankkeen kuvaus
Sisämoottorit (ICE) toimivat yleisimpinä energiamuuntajina ja ovat ensisijaisia ??liikkeellepanojärjestelmiä ajoneuvoille, rakennus- ja maatalouskoneille sekä merialuksille. Huomattavasti fossiilisten polttoaineiden poltto ICE:issä aiheuttaa 23% maailman CO2-päästöistä. Tässä kontekstissa fossiilisten polttoaineiden korvaaminen vedyllä (H2) toisi merkittäviä etuja. Kuitenkin suurin osa H2 ICE -tutkimuksista keskittyy ennalta sekoitetun varauksen kipinänsytytykseen tai diesel-H2 kaksoispolttoainetekniikoihin, jotka kärsivät ongelmista, kuten alhainen tehon tiheys, rajoitettu käyttöalue, imuilma palautukset, korkea koputus ja ennenaikaisen syttymisen taipumus, ja siten rajoitettu tehokkuus. Tässä kehyksessä Ultra-H2-konsepti pyrkii käsittelemään näitä haasteita ultra-korkeapainesisäruiskutuksella ja puristus-sytytyksellä. Useita edistyneitä optisia tekniikoita käytetään korkealaatuisten kuvien saamiseksi, jotta voitaisiin ymmärtää reagoivien ja ei-reagoivien H2-jettien ominaisuuksia.
Näytä enemmänAloitusvuosi
2024
Päättymisvuosi
2028
Myönnetty rahoitus
Rahoittaja
Suomen Akatemia
Rahoitusmuoto
Akatemiahanke
Päättäjä
Luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta
13.06.2024
13.06.2024
Muut tiedot
Rahoituspäätöksen numero
363639
Tieteenalat
Ympäristötekniikka
Tutkimusalat
Polttotekniikka