Ultrakorkeapaineisten vetysuihkujen dynamiikka ja palaminen

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Sisämoottorit (ICE) toimivat yleisimpinä energiamuuntajina ja ovat ensisijaisia ??liikkeellepanojärjestelmiä ajoneuvoille, rakennus- ja maatalouskoneille sekä merialuksille. Huomattavasti fossiilisten polttoaineiden poltto ICE:issä aiheuttaa 23% maailman CO2-päästöistä. Tässä kontekstissa fossiilisten polttoaineiden korvaaminen vedyllä (H2) toisi merkittäviä etuja. Kuitenkin suurin osa H2 ICE -tutkimuksista keskittyy ennalta sekoitetun varauksen kipinänsytytykseen tai diesel-H2 kaksoispolttoainetekniikoihin, jotka kärsivät ongelmista, kuten alhainen tehon tiheys, rajoitettu käyttöalue, imuilma palautukset, korkea koputus ja ennenaikaisen syttymisen taipumus, ja siten rajoitettu tehokkuus. Tässä kehyksessä Ultra-H2-konsepti pyrkii käsittelemään näitä haasteita ultra-korkeapainesisäruiskutuksella ja puristus-sytytyksellä. Useita edistyneitä optisia tekniikoita käytetään korkealaatuisten kuvien saamiseksi, jotta voitaisiin ymmärtää reagoivien ja ei-reagoivien H2-jettien ominaisuuksia.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2024

Päättymisvuosi

2028

Myönnetty rahoitus

Qiang Cheng
487 382 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiahanke

Päättäjä

Luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta
13.06.2024

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

363639

Tieteenalat

Ympäristötekniikka

Tutkimusalat

Polttotekniikka