Joustavan matemaattisen ajattelun kehittäminen pelipohjaisessa oppimisympäristössä: Oppimisen ja sitoutumisen tukeminen
Akronyymi
SCAFFLEX
Rahoitetun hankkeen kuvaus
Digitaalisilla oppimispeliympäristöillä voidaan tukea joustavaa matemaattista ajattelua. Eri maiden opetussuunnitelmat pyrkivät tukemaan joustavan matemaattisen ajattelun kehittymistä, mutta sen tukeminen on osoittautunut haastavaksi. Näin on myös Suomessa. Tämä projekti sisältää kolme tutkimusta, joiden tarkoituksena on selvittää digitaalisten oppimispeliympäristöjen erityispiirteitä ja tehtävätyyppejä, joiden avulla voidaan tukea joustavan matemaattisen ajattelun kehittymistä. Tutkimuksessa selvitetään millaisilla oppimisen tuen menetelmillä oppijoita voidaan tukea, kun he kohtaavat vaikeuksia pelin sisältämien tehtävien ratkaisemisessa. Tämä tutkimus auttaa muodostamaan teorioita ja käytänteitä, joita voidaan soveltaa joustavaa matemaattista ajattelua tukevien ja oppijoiden tarpeet huomioivien oppimispeliympäristöjen kehittämisessä.
Näytä enemmänAloitusvuosi
2024
Päättymisvuosi
2028
Myönnetty rahoitus
Rooli Suomen Akatemian konsortiossa
Johtaja
Muut osapuolet
Rahoittaja
Suomen Akatemia
Rahoitusmuoto
Akatemiahanke
Päättäjä
Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
13.06.2024
13.06.2024
Muut tiedot
Rahoituspäätöksen numero
361832
Tieteenalat
Psykologia
Tutkimusalat
Kehitys- ja kasvatuspsykologia