Joustavan matemaattisen ajattelun kehittäminen pelipohjaisessa oppimisympäristössä: Oppimisen ja sitoutumisen tukeminen

Akronyymi

SCAFFLEX

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Digitaalisilla oppimispeliympäristöillä voidaan tukea joustavaa matemaattista ajattelua. Eri maiden opetussuunnitelmat pyrkivät tukemaan joustavan matemaattisen ajattelun kehittymistä, mutta sen tukeminen on osoittautunut haastavaksi. Näin on myös Suomessa. Tämä projekti sisältää kolme tutkimusta, joiden tarkoituksena on selvittää digitaalisten oppimispeliympäristöjen erityispiirteitä ja tehtävätyyppejä, joiden avulla voidaan tukea joustavan matemaattisen ajattelun kehittymistä. Tutkimuksessa selvitetään millaisilla oppimisen tuen menetelmillä oppijoita voidaan tukea, kun he kohtaavat vaikeuksia pelin sisältämien tehtävien ratkaisemisessa. Tämä tutkimus auttaa muodostamaan teorioita ja käytänteitä, joita voidaan soveltaa joustavaa matemaattista ajattelua tukevien ja oppijoiden tarpeet huomioivien oppimispeliympäristöjen kehittämisessä.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2024

Päättymisvuosi

2028

Myönnetty rahoitus


Kristian Kiili Orcid -palvelun logo
339 560 €

Rooli Suomen Akatemian konsortiossa

Johtaja

Muut osapuolet

Partneri
Turun yliopisto (363159)
284 080 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiahanke

Päättäjä

Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
13.06.2024

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

361832

Tieteenalat

Psykologia

Tutkimusalat

Kehitys- ja kasvatuspsykologia