Deliberaatiokasvatus: dialogisen tutkimisen käytännöt demokratiakasvatuksessa

Akronyymi

Education for deliberation: Practices of inquiry i

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Hankkeen tavoitteena on luoda uusi lähestymistapa demokratiakasvatukseen ja se lähtee liikkeelle seuraavista oletuksista: (i) mielekkäin demokratian malli sisältää deliberatiivisia elementtejä, (ii) deliberatiivinen demokratia ei voi kehittyä ilman kasvatusta, (iii) tämänhetkinen teoreettinen ja pedagoginen ymmärrys deliberaatiosta on puutteellista. Hanke lähestyy kolmen osahankkensa kautta teoreettisesta, empiirisestä ja pedagogisesta näkökulmasta sitä, miten demokraattista deliberaatiota voidaan parhaiten edistää kasvatuksessa. Hanke kehittää uutta teoriaa pragmatistisen filosofian viitekehyksessä hyödyntäen erityisesti tottumuksen, tutkimuksen ja käytännön käsitteiden pragmatistista tulkintaa. Hanke luo yhtenäistä teoriaa ja tutkimukseen perustuvia käytänteitä deliberaatiolle kasvatuksessa.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2024

Päättymisvuosi

2028

Myönnetty rahoitus



Katariina Holma Orcid -palvelun logo
280 023 €

Rooli Suomen Akatemian konsortiossa

Johtaja

Muut osapuolet

Partneri
Turun yliopisto (361459)
283 440 €
Partneri
Tampereen yliopisto (361460)
279 967 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiahanke

Päättäjä

Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
13.06.2024

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

361457

Tieteenalat

Kasvatustieteet

Tutkimusalat

Kasvatustieteet