Oppimisympäristöjen luominen oppilaiden kasvun ajattelutavan tukemiseks

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Yksilöihin kohdistuvat kasvun ajattelutavan interventiot ovat saavuttaneet suosiota, mutta niiden efektit ovat usein vain lyhytikäisiä. Oppimisympäristön muokkaamisen vaikutusta oppilaiden ajattelutapaan ja akateemisiin saavutuksiin on kuitenkin tutkittu vähän. Ilman riittävää oppimisympäristöjen huomiointia yksilöihin kohdistuvat interventiot eivät todennäköisesti onnistu, koska oppilaat kohtaavat usein ympäristössään ristiriitaisia käytäntöjä kasvun ajattelutavan mallin kanssa. Tämä projekti pyrkii korjaamaan tätä kuilua tarkastelemalla eksplisiittisiä ja implisiittisiä tapoja, joilla koulut, opettajat ja vertaiset muokkaavat peruskoulun oppilaiden ajattelutapaa. Se yhdistää laajamittaisten kyselyaineistojen analyysit uusien aineistojen kanssa, jotka on kerätty luokkahuonehavainnoinneilla ja sosiaalisilla verkostoilla. Tulokset tarjoavat opettajille konkreettisia tapoja soveltaa tehokkaasti kasvun ajattelutapaa käytännön työssä.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2023

Päättymisvuosi

2027

Myönnetty rahoitus

Junlin Yu Orcid -palvelun logo
489 596 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiatutkijan tehtävä

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

354742

Tieteenalat

Psykologia

Tutkimusalat

Kehitys- ja kasvatuspsykologia