Innovatiivinen oppiminen, arviointi ja toiminta lähiöissä

Innovatiivinen oppiminen, arviointi ja toiminta lähiöissä - lähestymistapa ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Ilmastopolitiikassa yksilöihin ja yhteisöihin kohdistuvat ruohonjuuritason toimet nähdään usein edellytyksenä hyväksyttävälle ilmastopolitiikalle. Perinteiset yksilöihin ja yhteisöihin kohdistuvat toimet eivät usein kuitenkaan onnistu muuttamaan mielipiteitä ja toimintatapoja. Paikallisten yhteisöjen asettamisen vastakkain ilmastonmuutoksen aiheuttamien uhkien kanssa omassa toimintaympäristössään on havaittu saavan aikaan muutoksia ilmastonäkemyksissä. Tässä projektissa tutkitaan, kuinka perspektiivin laajennus mikrotasolla voi saada aikaan uutta toimintaa ja aloitteita. Tutkimus käyttää tapaustutkimuksia eri maista ja olosuhteista selvittääkseen kuinka paikallisiin ilmasto-ongelmiin voidaan kehittää ratkaisuja uusien oppimisprosessien kautta. Projekti tuottaa tuloksia kolmella tasolla: muutoksia näkökulmissa asuinyhteisöjen tasolla; monistettavissa olevan metodologian vastaavien muutosten aikaansaamiseksi muissa yhteisöissä sekä suosituksia ilmastopoliittiselle päätöksenteolle.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2020

Päättymisvuosi

2024

Myönnetty rahoitus

Hanna Pihkola
231 071 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Kahdenväliset yhteistyösopimukset, yhteishaut

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

338128

Tutkimusalat

Sosiaalitieteet
Innovatiivinen oppiminen, arviointi ja toiminta lähiöissä - lähestymistapa ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen - Tiedejatutkimus.fi