Motivaatio hukassa - Miten oppimisen säätely rakentaa oppilaiden tahtoa oppia? (MotoR)
Rahoitetun hankkeen kuvaus
Motivaatio oppia ja kehittyä on keskeistä opinnoissa menestymiselle ja hyvinvoinnille, mutta yhä harvempi yläkoulun oppilas on kiinnostunut oppimisesta. MotoR-hanke vastaa tähän haasteeseen tutkimalla, miten oppimisen säätely vaikuttaa yläkoulun oppilaiden motivaatioon lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Hanke tarjoaa uuden näkökulman oppimisen motivaatioon tarkastelemalla sitä yhtenä oppimisen taitojen osa-alueena, johon voi vaikuttaa ja jota voi säädellä. Tutkimus toteutetaan Oppimisen ja Koulutusteknologian Tutkimusyksikössä (LET) Oulun Yliopistossa. Oppilaiden oppimista ja motivaatiota seurataan usean prosessinaikaisen aineistokanavan kautta kahden eri aineistonkeruun aikana. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä keinoja tukea oppilaiden motivaatiota ja oppimisen säätelytaitojen kehittymistä yläkoulun aikana. Hyvät oppimisen säätelytaidot auttavat nuoria ottamaan vastuuta omasta motivaatiosta ja tekemään vastuullisia tulevaisuuden valintoja.
Näytä enemmänAloitusvuosi
2022
Päättymisvuosi
2026
Myönnetty rahoitus
Muut tiedot
Rahoituspäätöksen numero
348765
Tieteenalat
Kasvatustieteet
Tutkimusalat
Kasvatustieteet
Teema-alat
Nuori tutkijasukupolvi 2021