Motivaatio hukassa - Miten oppimisen säätely rakentaa oppilaiden tahtoa oppia? (MotoR)

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Motivaatio oppia ja kehittyä on keskeistä opinnoissa menestymiselle ja hyvinvoinnille, mutta yhä harvempi yläkoulun oppilas on kiinnostunut oppimisesta. MotoR-hanke vastaa tähän haasteeseen tutkimalla, miten oppimisen säätely vaikuttaa yläkoulun oppilaiden motivaatioon lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Hanke tarjoaa uuden näkökulman oppimisen motivaatioon tarkastelemalla sitä yhtenä oppimisen taitojen osa-alueena, johon voi vaikuttaa ja jota voi säädellä. Tutkimus toteutetaan Oppimisen ja Koulutusteknologian Tutkimusyksikössä (LET) Oulun Yliopistossa. Oppilaiden oppimista ja motivaatiota seurataan usean prosessinaikaisen aineistokanavan kautta kahden eri aineistonkeruun aikana. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä keinoja tukea oppilaiden motivaatiota ja oppimisen säätelytaitojen kehittymistä yläkoulun aikana. Hyvät oppimisen säätelytaidot auttavat nuoria ottamaan vastuuta omasta motivaatiosta ja tekemään vastuullisia tulevaisuuden valintoja.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2022

Päättymisvuosi

2026

Myönnetty rahoitus

Hanna Järvenoja Orcid -palvelun logo
499 745 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiahanke

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

348765

Tieteenalat

Kasvatustieteet

Tutkimusalat

Kasvatustieteet

Teema-alat

Nuori tutkijasukupolvi 2021