Auttaako vai satuttaako puolustaminen kiusattuja oppilaita? Miksi ja milloin puolustaminen vähentää kiusaamista ja edistää kiusattujen hyvinvointia
Rahoitetun hankkeen kuvaus
Kiusaaminen on laaja ongelma, jolla on tuhoisia vaikutuksia. Useat interventiot pohjaavat ajatukselle, että vertaiset voivat puolustamalla vaikuttaa kiusaamisen vähentymiseen ja tukea kiusattua. Uusimmissa puolustamista tarkastelleissa tutkimuksissa on kuitenkin päädytty huolestuttavaan havaintoon: puolustaminen ei johtanut toivottuun tulokseen vaan jopa lisäsi kiusaamista ja kiusatun psykososiaalista oireilua. Mikä selittää tätä tulosta? Luon SOLID–projektissa mallin, jossa esitän, että kiusatun oppilaan sosiaaliset kongitiot (esim. opittu avuttomuus) selittävät puolustamisen vaikutuksia. Oletan myös puolustavan ja kiusatuksi joutuvan oppilaan ominaisuuksien (esim. puolustajan toverisuosio, kiusatun oppilaan itsetunto) ja luokan normien vaikuttavan puolustamisen onnistumiseen. Luon projektissa puolustamista kuvaavan teoreettisen mallin yhdistämällä uudella tavalla päiväkirja-aineistoa sosiaalisten verkostojen analyysiin. Projekti tuottaa myös ohjeita interventioiden kehittämiseen.
Näytä enemmänAloitusvuosi
2022
Päättymisvuosi
2025
Myönnetty rahoitus
Muut tiedot
Rahoituspäätöksen numero
349560
Tieteenalat
Psykologia
Tutkimusalat
Kehitys- ja kasvatuspsykologia