Auttaako vai satuttaako puolustaminen kiusattuja oppilaita? Miksi ja milloin puolustaminen vähentää kiusaamista ja edistää kiusattujen hyvinvointia

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Kiusaaminen on laaja ongelma, jolla on tuhoisia vaikutuksia. Useat interventiot pohjaavat ajatukselle, että vertaiset voivat puolustamalla vaikuttaa kiusaamisen vähentymiseen ja tukea kiusattua. Uusimmissa puolustamista tarkastelleissa tutkimuksissa on kuitenkin päädytty huolestuttavaan havaintoon: puolustaminen ei johtanut toivottuun tulokseen vaan jopa lisäsi kiusaamista ja kiusatun psykososiaalista oireilua. Mikä selittää tätä tulosta? Luon SOLID–projektissa mallin, jossa esitän, että kiusatun oppilaan sosiaaliset kongitiot (esim. opittu avuttomuus) selittävät puolustamisen vaikutuksia. Oletan myös puolustavan ja kiusatuksi joutuvan oppilaan ominaisuuksien (esim. puolustajan toverisuosio, kiusatun oppilaan itsetunto) ja luokan normien vaikuttavan puolustamisen onnistumiseen. Luon projektissa puolustamista kuvaavan teoreettisen mallin yhdistämällä uudella tavalla päiväkirja-aineistoa sosiaalisten verkostojen analyysiin. Projekti tuottaa myös ohjeita interventioiden kehittämiseen.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2022

Päättymisvuosi

2025

Myönnetty rahoitus

Lydia Laninga-Wijnen Orcid -palvelun logo
262 547 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Tutkijatohtorin tehtävä

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

349560

Tieteenalat

Psykologia

Tutkimusalat

Kehitys- ja kasvatuspsykologia