Työntekijälähtöinen oppiminen ja innovaatio: pitkittäisetnografinen tutkimus poliisi- ja teknologiatyön konteksteista
Rahoitetun hankkeen kuvaus
Aikuisten jatkuvalla oppimisella ja sen myötä syntyvillä innovaatioilla on kasvava merkitys työelämän tutkimuksessa ja kehittämisessä. Tutkimusten mukaan jatkuva oppiminen edistää innovaatioita ja organisaatioiden kilpailukykyä, mutta työntekijälähtöisestä oppimisesta ja innovoinnista sekä niiden moninaisista seurauksista yksilöille ja yhteisöille on kuitenkin rajallisesti ymmärrystä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kehittää moninäkökulmaista teoriaa työntekijälähtöisestä oppimisesta ja innovoinnista pitkittäisetnografisen tutkimusotteen avulla. Tutkimuksessa tarkastellaan työntekijälähtöisen oppimisen ja innovoinnin käytäntöjä, prosesseja, sosiokulttuurisia raameja ja seurauksia hyödyntäen kahdesta eri kontekstista (poliisiorganisaatio ja teknologiayritys) kerättävää haastattelu- ja havainnointiaineistoa sekä mobiilietnografiaa. Tuloksia voidaan hyödyntää jatkuvan oppimisen ja innovaatioiden tutkimus- ja kehittämistyössä erilaisissa organisaatioissa ja laajemmin yhteiskunnassa.
Näytä enemmänAloitusvuosi
2022
Päättymisvuosi
2025
Myönnetty rahoitus
Muut tiedot
Rahoituspäätöksen numero
349117
Tieteenalat
Kasvatustieteet
Tutkimusalat
Aikuiskasvatustiede
Tunnistetut aiheet
economics, commerce and industry