Esteettisen pelikokemuksen mallin perustaminen
Rahoitetun hankkeen kuvaus
Videopelit ovat merkittävä kulttuurinen ja esteettinen media, jonka taiteellinen kunnianhimo ja ilmaisuvoima ovat kasvamassa. Ihmisen ja tietokoneen välinen vuorovaikutus (Human-Computer Interaction, HCI) ei ole kuitenkaan kyennyt selittämään, miksi pelit liikuttavat meitä, haastavat meitä älyllisesti tai joskus jopa muuttavat maailmankuvaamme. MAGE lähestyy pelejä empiirisen estetiikan, tieteenalan, joka tutkii kuinka ihmiset kokevat taidetta, näkökulmasta. Projekti keskittyy siihen, kuinka pelit voivat luoda emotionaalisesti vaikuttavia ja ajatuksia herättäviä kokemuksia, ja tarjoaa uusia teoreettisia työkaluja ja metodeja esteettisten pelikokemusten tutkimiseen ja kehittämiseen. Hahmottamalla esteettisen pelikokemuksen perustana olevat design- ja psykologiset mekanismit tämä projekti rakentaa perustan uudelle HCI-pelitutkimuksen alueelle.
Näytä enemmänAloitusvuosi
2021
Päättymisvuosi
2025
Myönnetty rahoitus
Rooli Suomen Akatemian konsortiossa
Johtaja
Muut tiedot
Rahoituspäätöksen numero
339350
Tieteenalat
Tietojenkäsittely ja informaatiotieteet
Tutkimusalat
Ohjelmistotekniikka, käyttöjärjestelmät, ihminen-kone -vuorovaikutus
Tunnistetut aiheet
games, gaming