Esteettisen pelikokemuksen mallin perustaminen

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Videopelit ovat merkittävä kulttuurinen ja esteettinen media, jonka taiteellinen kunnianhimo ja ilmaisuvoima ovat kasvamassa. Ihmisen ja tietokoneen välinen vuorovaikutus (Human-Computer Interaction, HCI) ei ole kuitenkaan kyennyt selittämään, miksi pelit liikuttavat meitä, haastavat meitä älyllisesti tai joskus jopa muuttavat maailmankuvaamme. MAGE lähestyy pelejä empiirisen estetiikan, tieteenalan, joka tutkii kuinka ihmiset kokevat taidetta, näkökulmasta. Projekti keskittyy siihen, kuinka pelit voivat luoda emotionaalisesti vaikuttavia ja ajatuksia herättäviä kokemuksia, ja tarjoaa uusia teoreettisia työkaluja ja metodeja esteettisten pelikokemusten tutkimiseen ja kehittämiseen. Hahmottamalla esteettisen pelikokemuksen perustana olevat design- ja psykologiset mekanismit tämä projekti rakentaa perustan uudelle HCI-pelitutkimuksen alueelle.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2021

Päättymisvuosi

2025

Myönnetty rahoitus

Janne Lindqvist
507 631 €

Elisa Mekler Orcid -palvelun logo
507 631 €

Rooli Suomen Akatemian konsortiossa

Johtaja

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiahanke

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

339350

Tieteenalat

Tietojenkäsittely ja informaatiotieteet

Tutkimusalat

Ohjelmistotekniikka, käyttöjärjestelmät, ihminen-kone -vuorovaikutus

Tunnistetut aiheet

games, gaming