Sijoituskulttuurin siirtymiä digitaalisissa tiloissa

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Sijoittamista koskevat vakiintuneet ajattelu- ja toimintatavat ovat monin tavoin ongelmallisia tasa-arvon ja kestävän kehityksen kannalta. Hankkeessa tutkitaan, miten kuluttajat voivat vaikuttaa sijoituskulttuuriin erilaisissa digitaalisissa tiloissa, kuten sosiaalisessa mediassa ja joukkorahoitusalustoilla. Lähtökohtana on, että digitaaliset tilat tarjoavat kuluttajille uusia mahdollisuuksia paitsi sijoittaa myös keskustella sijoittamisesta ja pohtia siihen liittyviä arvoja ja merkityksiä. Hankkeessa tunnistetaan siirtymiä sijoituspuheessa analysoimalla uutismediasta ja sosiaalisesta mediasta kerättyä massadataa, tarkastellaan diskurssianalyysin avulla sijoittajan ja kuluttajan roolien muotoutumista joukkorahoitusalustoilla sekä tutkitaan mediaetnografian keinoin, miten sijoittamista oikeutetaan digitaalisissa sijoittajayhteisöissä. Tavoitteena on tunnistaa, analysoida ja visioida tiloja, joissa kuluttajat voivat osallistua taloudelliseen toimintaan sosiaalisesti kestävillä tavoilla.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2021

Päättymisvuosi

2025

Myönnetty rahoitus

Heidi Hirsto Orcid -palvelun logo
472 181 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiahanke

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

339181

Tieteenalat

Media- ja viestintätieteet

Tutkimusalat

Viestintä ja mediatutkimus

Tunnistetut aiheet

consumer, customer