Sijoituskulttuurin siirtymiä digitaalisissa tiloissa
Rahoitetun hankkeen kuvaus
Sijoittamista koskevat vakiintuneet ajattelu- ja toimintatavat ovat monin tavoin ongelmallisia tasa-arvon ja kestävän kehityksen kannalta. Hankkeessa tutkitaan, miten kuluttajat voivat vaikuttaa sijoituskulttuuriin erilaisissa digitaalisissa tiloissa, kuten sosiaalisessa mediassa ja joukkorahoitusalustoilla. Lähtökohtana on, että digitaaliset tilat tarjoavat kuluttajille uusia mahdollisuuksia paitsi sijoittaa myös keskustella sijoittamisesta ja pohtia siihen liittyviä arvoja ja merkityksiä. Hankkeessa tunnistetaan siirtymiä sijoituspuheessa analysoimalla uutismediasta ja sosiaalisesta mediasta kerättyä massadataa, tarkastellaan diskurssianalyysin avulla sijoittajan ja kuluttajan roolien muotoutumista joukkorahoitusalustoilla sekä tutkitaan mediaetnografian keinoin, miten sijoittamista oikeutetaan digitaalisissa sijoittajayhteisöissä. Tavoitteena on tunnistaa, analysoida ja visioida tiloja, joissa kuluttajat voivat osallistua taloudelliseen toimintaan sosiaalisesti kestävillä tavoilla.
Näytä enemmänAloitusvuosi
2021
Päättymisvuosi
2025
Myönnetty rahoitus
Muut tiedot
Rahoituspäätöksen numero
339181
Tieteenalat
Media- ja viestintätieteet
Tutkimusalat
Viestintä ja mediatutkimus
Tunnistetut aiheet
consumer, customer