Kohti inhimillisen digitaalisen tulevaisuuden teoriaa ja käytäntöä. Korkeakoulutuksen digitalisaation tutkimus yhteiskuntatieteellisen mielikuvituksen menetelmin

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Digitalisaatio ja datafikaatio muokkaavat korkeakoulutuksen käytäntöjä ja samalla opettajien rooli muuttuu. Dataohjatun koulutuksen aikakaudella korkeakoulujen opettajat voivat pelkistyä digitalisaation toteuttajiksi, eivätkä toimijoiksi, jotka osallistuvat aktiivisesti digitaalisten tulevaisuuksien luomiseen. Tutkimuksessa tarkastelemme insitutionaalisen etnografian keinoin opettajien kokemuksia datafikoituvasta korkeakoulumaailmasta. Kysymme, kuinka datafikaation ja digitalisaation luomat valtasuhteet ja hallitsevat tulkinnat ohjaavat opettajien työtä, millaisia digitaalisia tulevaisuuksia opettajat hahmottelevat. Lisäksi pohdimme, miten kehittää inhimillisen digitaalisen tulevaisuuden teoriaa ja käytäntöä sekä innovatiivisia tutkimusmenetelmiä osallistavan ja emansipatorisen digitaalisen korkeakoulutuksen luomiseksi.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2021

Päättymisvuosi

2025

Myönnetty rahoitus

Juha Suoranta Orcid -palvelun logo
469 557 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiahanke

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

343226

Tutkimusalat

Sosiaalitieteet

Tunnistetut aiheet

education